Tekniske problemer!
Beklager problemene det medfører.
Vi jobber med saken. Prøv igjen litt senere.
Vennlig hilsen
Aschehoug Undervisning
Beklager problemene det medfører.
Vi jobber med saken. Prøv igjen litt senere.
Vennlig hilsen
Aschehoug Undervisning
14644 treff
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Her kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.
Slik kan du lage et intervju
Fabel 1–4
Læringsløp
Tips til deg som skal intervjue noen.Tips til deg som skal intervjue noen.
Prosentregning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Hva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?
Det er mye hav rundt Norge
Fabel 1–4
Læringsløp
Tekst i læringsløpet "Det er mye hav rundt Norge" i temaet "Bli en havekspert!"Tekst i læringsløpet "Det er mye hav rundt Norge" i temaet "Bli en havekspert!"
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
Das bin ich
Leute 8–10
Litterær tekst
Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
Bruk nynorsk
Fabel 8–10
Artikkel
Pronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.
Er du klar til å bruke stemmeretten din?
Grip teksten
Læringsløp
Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?
13 Sannsynlighet
Matemagisk 8–10
Artikkel
Relevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Relevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
Det metriske systemet
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Luringen var sulten og gikk til slakteren. – Jeg skulle gjerne hatt en meter med wienerpølse, sa Luringen. – Beklager, vi selger ikke pølse i meter, men i kilo, svarte slakteren. – OK, da tar jeg en kilometer! sa Luringen.
16 Pytagoras' setning og formlikhet
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
I kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.
Das ist Deutsch
Leute 8–10
Litterær tekst
Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?
Mengder med likt antall
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"
Du trenger skrekk for å skremme
Fabel 1–4
Læringsløp
Tekst i læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".Tekst i læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".
Min læring
Fabel 1–4
Læringsløp
Oppgave knyttet til læringsløpet «Bokstavene U og G».
Dikt og sangtekster
Fabel 8–10
Innholdspakke
«hvor var det det butta hvor var det egentlig det butta hvor er det blitt av alle gutta» – Lars Saabye Christensen Her har vi samlet alle dikt og sangtekster fra Fabel .
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Læringsmål: Forklare begrepene formlikhet og kongruens. Forklare og vise at to trekanter er formlike. Utforske og argumentere for hvordan vi bruker formlikhet til å regne ut ukjente lengder i trekanter. Bruke formlikhet til å regne ut ukjente sider i trekanter.