Fag
- Engelsk (96)
- Norsk (65)
- Samfunnsfag (64)
- Naturfag (63)
- Spansk (24)
- KRLE (10)
- Tysk (8)
- Tverrfaglig (7)
- Matematikk (4)
- Helse- og oppvekstfag (1)
Trinn
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (66)
- demokrati og medborgerskap (63)
- Folkehelse og livsmeistring (58)
- bærekraftig utvikling (42)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- utforsk (34)
- demokrati og medborgarskap (33)
- Engelsk (28)
- skrive (24)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- kildekritikk (20)
- utforske (20)
- Ytringsfrihet (19)
88 treff
-
Fiction
Gente 8–10
Artikkel
On the Way to SchoolTekst til temaet A Day in My LifeTekst til temaet A Day in My Life
-
Going to School
Gente 8–10
Læringsløp
Going to SchoolLæringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life
-
Going to School
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!How do you get to school? Where do you go and who do you see?
-
Spare Time
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!What do you do in your spare time?
-
Verbs
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!What do you do every day?
-
Facts
Gente 8–10
Artikkel
Michael J. JordanFaktatekstFaktatekst
-
My Quest
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!Samtalestarter til A Day in My Life
-
Religionenes kilder
Ganas 1–2
Artikkel
Religionenes kilderOppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.
-
Fordøyelsessystemet
Gente 8–10
Læringsløp
FordøyelsessystemetEt læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.
-
Hva vet dere om jorda vår?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om jorda vår?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 .
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Tekster
Arena 5–7
Artikkel
På flukt i NorgeElevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bare være meg selv?Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bærekraftig utviklingGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
Tekster
Arena 5–7
Artikkel
Alle har rett til undervisningDen 26. artikkelen i menneskerettighetene slår fast at alle har rett til undervisning. Hvorfor er det viktig at alle barn i verden har rett til å gå på skole?
-
En reise til middelalderen
Arena 5–7
Artikkel
Kjente oppdagereOppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.
-
Jorda som system
Gente 8–10
Læringsløp
Jorda som systemLæringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.
-
Mars – den røde planeten
Gente 8–10
Læringsløp
Mars – den røde planetenEt læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.