Fag
- Naturfag (90)
- Samfunnsfag (77)
- Engelsk (73)
- Norsk (36)
- Spansk (24)
- Tysk (9)
- KRLE (6)
- Tverrfaglig (6)
- Helse- og oppvekstfag (4)
- Mat og helse (4)
- Matematikk (4)
Trinn
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (66)
- demokrati og medborgerskap (63)
- Folkehelse og livsmeistring (58)
- bærekraftig utvikling (42)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- utforsk (34)
- demokrati og medborgarskap (33)
- Engelsk (28)
- skrive (24)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- kildekritikk (20)
- utforske (20)
- Ytringsfrihet (19)
101 treff
-
Fordøyelsessystemet
Gente 8–10
Læringsløp
FordøyelsessystemetEt læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.
-
Innhold
Gente 8–10
Artikkel
Pubertet hos mennesker og andre dyr – Likheter og forskjellerSammenlign pubertet hos mennesker og andre dyr.
-
Energi har mange former
Gente 8–10
Artikkel
Lag en vannrakettUtforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.
-
En reise til middelalderen
Arena 5–7
Artikkel
Kjente oppdagereOppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
Styring og kontroll i kroppen
Gente 8–10
Artikkel
Organsystemer og samarbeidUtforskende aktivitet hvor elevene skal velge organsystemer som samarbeider, finne ut mer om disse og presentere for hverandre.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Beskriv og tolk bildetElevene beskriver og tolker et bilde, og begrunner hvorfor de fortolker bildet som de gjør.
-
Alltid påvirket?
Arena 5–7
Læringsløp
Alltid påvirket?Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk. Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.
-
Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Jødene i Norge
Arena 5–7
Læringsløp
Jødene i NorgeElevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt. Elevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt.
-
Ikke kall meg indianer!
Arena 5–7
Læringsløp
Ikke kall meg indianer!Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje?
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om bildedeling og nettvett, og diskuterer valgene de har gjort. Elevene tar stilling til en rekke påstander om bildedeling og nettvett, og diskuterer valgene de har gjort.
-
Psykiske forandringer
Gente 8–10
Læringsløp
Psykiske forandringerLæringsløp om psykiske forandringer i puberteten.Læringsløp om psykiske forandringer i puberteten.
-
Alle mennesker er like mye verdt
Arena 5–7
Læringsløp
Alle mennesker er like mye verdtVerdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.
-
Hva vet dere om urfolk?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om urfolk?I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om urfolk fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om urfolk fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Urinveissystemet
Gente 8–10
Læringsløp
UrinveissystemetEt læringsløp om urinveissystemet.Et læringsløp om urinveissystemet.
-
Alle menneskers rettigheter
Arena 5–7
Læringsløp
Alle menneskers rettigheterHar du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt.
-
Hva vet dere om påvirkning?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om påvirkning?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 .