Hopp til hovedinnhold

Søk

38 treff

  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Utforsk meninger

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk meninger

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Si meningen din!" i  Fabel 7 .Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Si meningen din!" i  Fabel 7 .

  • Dialekter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Lag dialektfilm!

    Elevene lager film om egen dialekt.Elevene lager film om egen dialekt.

  • Utforsk lesestrategier

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk lesestrategier

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Utforsk et tema

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk et tema

    Hva interesserer og engasjerer deg? I temaet "Fordyp deg - les og skriv" skal du få undersøke et tema du velger helt selv. Du skal skrive en fordypningsoppgave om temaet, og om du ønsker det kan du også lage en film!  For å hjelpe deg med å velge tema for oppgaven din, skal du først lese og arbeide med to saker som kan inspirere deg til å velge tema. For hvor kommer egentlig skatesporten fra, og hvordan er det å jobbe som politietterforsker? I dette læringsløpet skal du forberede deg på arbeid med temaet. Hva interesserer og engasjerer deg? I temaet "Fordyp deg - les og skriv" skal du få undersøke et tema du velger helt selv. Du skal skrive en fordypningsoppgave om temaet, og om du ønsker det kan du også lage en film!  For å hjelpe deg med å velge tema for oppgaven din, skal du først lese og arbeide med to saker som kan inspirere deg til å velge tema. For hvor kommer egentlig skatesporten fra, og hvordan er det å jobbe som politietterforsker? I dette læringsløpet skal du forberede deg på arbeid med temaet. 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Stem for barna!

    Elevene leser og arbeide med oppgaver til et leserinnlegg om klimasaken skrevet på nynorsk. Elevene leser og arbeide med oppgaver til et leserinnlegg om klimasaken skrevet på nynorsk. 

    En oljeplattform ute i havet. Været er stille og fint akkurat nå.
  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Grimaser

    Elevene leser og lytter til sangen "Grimaser (Idiomer for idioter)" av Kristoffer Cezinando Karlsen, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Utforsk dialekter

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva hører du?

    Se videoene og finn ut mer om dialektene i Norge. Hva legger du merke til?

  • Jorda som system

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Jorda som system

    Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.

  • Mars – den røde planeten

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Mars – den røde planeten

    Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.

  • Utforsk skjønnlitteratur

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk skjønnlitteratur

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . 

  • Hva må til for at noe kan leve?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva må til for at noe kan leve?

    Et læringsløp om hva som gjør at noe kan leve på jorda.Et læringsløp om hva som gjør at noe kan leve på jorda.

    Thumbnail.
  • Blod og luft

    Gente 8–10

    Artikkel

    Blod og luft hos andre dyr

    En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.

  • Utforsk litterær samtale

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk litterær samtale

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . 

  • Energi har mange former

    Gente 8–10

    Artikkel

    Lag en vannrakett

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.

    Thumbnail.
  • Utforsk en forfatters arbeid

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk en forfatters arbeid

    Elevene utforsker hva de vet fra før og hva de skal lære i videre arbeid med temaet "Møt en forfatter". Elevene utforsker hva de vet fra før og hva de skal lære i videre arbeid med temaet "Møt en forfatter". 

  • Lær å skrive tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Hva er en sjanger?

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om sjangre i tema "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver om sjangre i tema "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . 

  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Mangfold i sikhismen

    Vi lærer om sikhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.Vi lærer om sikhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.

  • Skap flyt og sammenheng

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Skap flyt og sammenheng

    Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt? Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt?