Fag
Trinn
- 5. trinn (62)
- 6. trinn (62)
- 7. trinn (62)
- 1. trinn (1)
- 10. trinn (1)
- 2. trinn (1)
- 3. trinn (1)
- 4. trinn (1)
- 8. trinn (1)
- 9. trinn (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (88)
- bærekraftig utvikling (77)
- utforsk (76)
- demokrati og medborgerskap (70)
- Folkehelse og livsmeistring (63)
- Livet på jorda (50)
- viktige ord (47)
- kropp og helse (41)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- demokrati og medborgarskap (33)
- stoffer (33)
- jorda og universet (32)
- naturfag (31)
- Engelsk (28)
64 treff
-
Innhold
Gente 8–10
Video
-
Alle må ha vann!
Solaris 1–4
Læringsløp
Alle må ha vann!Læringsløpet "Alle må ha vann!" i temaet Vann.Læringsløpet "Alle må ha vann!" i temaet Vann.
-
Dyreliv i nord
Solaris 5–7
Læringsløp
Dyreliv i nordElevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver. Elevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .
-
Fagtekster
Gente 8–10
Artikkel
Ville vekster til nytteArtikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
RegnskogeneDe tropiske regnskogene ligger i et belte langs ekvator. De største finner vi i Brasil, Indonesia, Den demokratiske republikken Kongo, Malaysia og Indonesia. I disse skogene er det fuktig og varmt året rundt. Fordi klimaet har vært stabilt, har plante- og dyrelivet fått utvikle seg over millioner av år. Dette gjør at forskere i dag anslår at rundt halvparten av verdens plante- og dyrearter lever i regnskogene. De tropiske regnskogene ligger i et belte langs ekvator. De største finner vi i Brasil, Indonesia, Den demokratiske republikken Kongo, Malaysia og Indonesia. I disse skogene er det fuktig og varmt året rundt. Fordi klimaet har vært stabilt, har plante- og dyrelivet fått utvikle seg over millioner av år. Dette gjør at forskere i dag anslår at rundt halvparten av verdens plante- og dyrearter lever i regnskogene.De tropiske regnskogene ligger i et belte langs ekvator. De største finner vi i Brasil, Indonesia, Den demokratiske republikken Kongo, Malaysia og Indonesia. I disse skogene er det fuktig og varmt året rundt. Fordi klimaet har vært stabilt, har plante- og dyrelivet fått utvikle seg over millioner av år. Dette gjør at forskere i dag anslår at rundt halvparten av verdens plante- og dyrearter lever i regnskogene. Kan du komme på noen eksempler som viser at teknologi har vært årsak til en miljøutfordring? Kan teknologien også være løsningen på den samme utfordringen?Kan du komme på noen eksempler som viser at teknologi har vært årsak til en miljøutfordring? Kan teknologien også være løsningen på den samme utfordringen?
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Bærekraftig utviklingArtikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene.
-
Virveldyr
Gente 8–10
Artikkel
PattedyrArtikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.
-
Medisiner fra naturen
Solaris 5–7
Læringsløp
Medisiner fra naturenEt læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.Et læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.
-
Bløtdyr
Solaris 5–7
Læringsløp
BløtdyrI dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Bløtdyr, en dyregruppe av virvelløse dyr.I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Bløtdyr, en dyregruppe av virvelløse dyr.
-
Fra blomst til frø
Solaris 5–7
Læringsløp
Fra blomst til frøArtikkelsamling om hvordan planter formerer seg.Artikkelsamling om hvordan planter formerer seg.
-
Hva er liv?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva er liv?Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Dyregrupper og særtrekk .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Dyregrupper og særtrekk .
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .
-
Sortering av dyr
Solaris 5–7
Læringsløp
Sortering av dyrEt læringsløp som forklarer hvordan dyr er inndelt i dyregrupper og hva et særtrekk er. Elevene får øve seg på å finne særtrekk i oppgaver og gjennom aktiviteter utendørs.Et læringsløp som forklarer hvordan dyr er inndelt i dyregrupper og hva et særtrekk er. Elevene får øve seg på å finne særtrekk i oppgaver og gjennom aktiviteter utendørs.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Bærekraftig utvikling .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Bærekraftig utvikling .
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
PlantenUtforskende aktivitet hvor elevene skal undersøke og studere en plante de har funnet.Utforskende aktivitet hvor elevene skal undersøke og studere en plante de har funnet.
-
Alle planter tilhører en familie
Solaris 5–7
Læringsløp
Alle planter tilhører en familieArtikkelsamling om plantefamilier og hva som kjennetegner dem.Artikkelsamling om plantefamilier og hva som kjennetegner dem.
-
Dyregrupper med virvelløse dyr
Gente 8–10
Læringsløp
Dyregrupper med virvelløse dyrLæringsløp som introduserer ulike dyregrupper med virvelløsedyr.Læringsløp som introduserer ulike dyregrupper med virvelløsedyr.
-
Ulike leveområder
Solaris 5–7
Læringsløp
Ulike leveområderEt læringsløp som tar for seg biologisk mangfold i ulike leveområder. Elevene skal også samtale om leveområder i eget nærmiljø.Et læringsløp som tar for seg biologisk mangfold i ulike leveområder. Elevene skal også samtale om leveområder i eget nærmiljø.