Hopp til hovedinnhold

Søk

52 treff

  • Filmer til kapittel 1

    Matematikk 2P

    Video

  • Fordøyelsessystemet

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Fordøyelsessystemet

    Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.

    Illustrasjon av en glad gutt som gleder seg til å spise burgeren foran ham.
  • Toppturer

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    Topptur om fargelegging av rutenett, knyttet til Å utforske brøk i Matemagisk 5.Topptur om fargelegging av rutenett, knyttet til Å utforske brøk i Matemagisk 5.

    thumb
  • Toppturer

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.

    thumb
  • Addisjon og subtraksjon med brøk

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.

    thumb
  • Brøkdelen av en figur

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøkdelen av en figur

    Dette er det andre læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal arbeide videre med å kjenne igjen brøker og utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker.Dette er det andre læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal arbeide videre med å kjenne igjen brøker og utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker.

    Thumbnail.
  • Heltall ganget med brøk

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Heltall ganget med brøk

    I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.

    Thumbnail.
  • Å dele inn i brøkdeler

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å dele inn i brøkdeler

    Et læringsløp om å dele inn mengder. Et læringsløp om å dele inn mengder. 

    Thumbnail.
  • Brøk på tallinja

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøk på tallinja

    I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.

    Thumbnail.
  • Likeverdige brøker

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Topptur

    En utfordrende oppgave om fordeling av pizza.En utfordrende oppgave om fordeling av pizza.

    thumb
  • Hvor lærer vi om troen eller livssynet vårt?

    Store spørsmål 5-7

    Læringsløp

    Lag en quiz

    Elevene skal lage en wuiz med utgangspunkt i tekstene om opplæring i noen religioner.Elevene skal lage en wuiz med utgangspunkt i tekstene om opplæring i noen religioner.

  • Oppvekst

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Forklar ordene

    Ordspill med fokus på begrepsforklaringer.Ordspill med fokus på begrepsforklaringer.

  • Å sammenlikne brøker

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å sammenlikne brøker

    I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en   1 2 .I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en   1 2 .

    Thumbnail.
  • Menneskenes systemer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Menneskenes systemer

    Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.

  • Sannsynlighet og tilfeldighet

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Sannsynlighet og tilfeldighet

    I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.

    Thumbnail.
  • Desimaltall på tallinja

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Desimaltall på tallinja

    Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.

    Thumbnail.
  • Bli kjent med desimaltall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Bli kjent med desimaltall

    I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.  I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.  

    Thumbnail.
  • En halv

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    En halv

    Læringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.Læringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.

    Yonas forran en fotballbutikk.
  • Å gange med et desimaltall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å gange med et desimaltall

    I dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltallI dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltall

  • Tideler, hundredeler og tusendeler

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Tideler, hundredeler og tusendeler

    Et læringsløp om desimaltall med vekt på tideler, hundredeler og tusendeler. De visualiseres som rutenett og på tallinjer.Et læringsløp om desimaltall med vekt på tideler, hundredeler og tusendeler. De visualiseres som rutenett og på tallinjer.