Fag
- Naturfag (63)
- Engelsk (36)
- Norsk (29)
- Samfunnsfag (25)
- Spansk (12)
- KRLE (6)
- Tverrfaglig (4)
- Tysk (4)
- Matematikk (3)
Trinn
Nøkkelord
15 treff
-
Energi har mange former
Gente 8–10
Artikkel
Lag en vannrakettUtforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Bærekraftig utviklingArtikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene.
-
Innhold
Gente 8–10
Artikkel
Finn dyr under steiner, stokker og dødt løvDere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av smådyr som dere finner i nærområdet. Dere skal ta bilder og finne fakta om smådyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.
-
Figurtall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
FigurtallLæringsløp om figurtall og oversettelse til algebraiske uttrykk. Elevene skal jobbe med to varianter av bord-og-stol-problemet.Læringsløp om figurtall og oversettelse til algebraiske uttrykk. Elevene skal jobbe med to varianter av bord-og-stol-problemet.
-
Blod og luft
Gente 8–10
Artikkel
Blod og luft hos andre dyrEn artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.
-
Sammenhenger
Solaris 8–10
Læringsløp
SammenhengerI dette læringsløpet skal elevene utforske sammenhengen mellom ulike størrelser og gjøre en utforskende aktivitet.I dette læringsløpet skal elevene utforske sammenhengen mellom ulike størrelser og gjøre en utforskende aktivitet.
-
Systemene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Årsak og virkningUtdragene nedenfor er hentet fra forskjellige steder i temaet Systemene i og rundt oss . Hva beskriver i setningene, og hva beskriver ? Snakk sammen om utdragene i klassen.
-
Innhold
Gente 8–10
Artikkel
Dag snakker om bevaring av biologisk mangfold i nordområdeneMøt Dag O Hessen. Han er professor i biologi og har utgitt mange bøker både for barn og voksne. I denne filmen snakker han om hvordan vi kan ta vare på det biologiske mangfoldet i nordområdene.
-
Systemene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Hva skjedde?Utforskende aktivitet hvor elevene skal samle inn data og komme med forslag til løsninger knyttet til ekstremvær.Utforskende aktivitet hvor elevene skal samle inn data og komme med forslag til løsninger knyttet til ekstremvær.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Lag brosjyre om isbjørnHvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.
-
Mars – den røde planeten
Gente 8–10
Læringsløp
Mars – den røde planetenEt læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.
-
Jorda som system
Gente 8–10
Læringsløp
Jorda som systemLæringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.
-
Hva må til for at noe kan leve?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva må til for at noe kan leve?Et læringsløp om hva som gjør at noe kan leve på jorda.Et læringsløp om hva som gjør at noe kan leve på jorda.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemisk reaksjon i en flaskeI mange matoppskrifter som for eksempel scones og kaker bruker vi natron som hevemiddel sammen med syrlige ingredienser for å lage luftig bakverk. Her skal dere blande natron og eddik og observere hva som skjer.
-
Flateformer bygger romformer
Store spørsmål 5-7
Læringsløp
Klarer du å skape en romform?Utforskende oppgave der elevene skal skape en romform med utgangspunkt i en flateform (A4-ark).