Fag
- Engelsk (9161)
- Norsk (7905)
- Matematikk (4295)
- Naturfag (3816)
- Spansk (2931)
- Tysk (2463)
- Samfunnsfag (1799)
- Helse- og oppvekstfag (1176)
- KRLE (1147)
- Tverrfaglig (981)
- Fransk (917)
- Sosialkunnskap (869)
- Religion og etikk (853)
- Psykologi (493)
- Kjemi (391)
Trinn
- Vg1 (2549)
- Vg2 (1998)
- 1. trinn (1418)
- 2. trinn (1418)
- 3. trinn (1406)
- 4. trinn (1405)
- Vg3 (773)
- 10. trinn (735)
- 8. trinn (735)
- 9. trinn (735)
- 5. trinn (561)
- 6. trinn (561)
- 7. trinn (561)
Forfatter
- Anne Tveit (88)
- Liv Guldal (86)
- Lucy Hermoza (51)
- Lars Gunnar Lingås (45)
- Cathrine Borchsenius (28)
- Ane Stavrum (18)
- Mette Haraldsen (10)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Olaug Strand (6)
- Ane Christiansen (4)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Anne Tveit og Liv Guldal (1)
Nøkkelord
5979 treff
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Videregående opplæringVideregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.
-
Relasjonsferdigheter
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Et treningsopplegg i empatiUtvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Islam
Store spørsmål 8–10
Video
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Om livskvalitet og lykkeKan det være noen felles kjennetegn hos de tingene som gjør det godt å leve? Og kan man gjennom bevissthet om disse faktorene bidra til å skape et samfunn med bedre livskvalitet for alle?
-
Lærerveiledning
Store spørsmål 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer vil du finne råd og tips til undervisningen, og mer utdypende innhold om de ulike læringsløpene. I tillegg kan du finne oppgaver og kopioriginaler.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Profesjonell yrkesutøver" på norsk.Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Profesjonell yrkesutøver" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver med lydstøtte til kapitlet "Konflikthåndtering" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver med lydstøtte til kapitlet "Konflikthåndtering" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til innledningskapitlet i boka på norsk.Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til innledningskapitlet i boka på norsk.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Influenserbransjen og «Sunn fornuft-plakaten»Følger du en influenser på sosiale medier? Har du eventuelt tenkt på i hvilken grad hun eller han påvirker deg på noen måte? For å få vite mer kan du sette deg inn i bransjens egne retningslinjer for sunn kroppsblogging og se et debattprogram eller en dokumentar om temaet.
-
Godt grep!
Gente 8–10
Innholdspakke
Godt grep!På denne siden kan du laste ned Godt grep!-aktiviteter til bruk i spanskundervisningen. De er nært knyttet tiltemaene i lærebøkene. Hver aktivitet har en introduksjonstekst som henvender seg til faglærer, motiverende elevaktiviteter og oppgaver, og fasit der det er påkrevd. De foreslåtte oppgavene og aktivitetene dekker et vidt spekter av ferdigheter elevene skal beherske. Godt grep! er marketingsmateriale og foreligger kun på bokmål.
-
Innhold
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
OrdforklaringerViktige ord og begreper.
-
Etikk
Store spørsmål 8–10
Video
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Etiske dilemmaer" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Etiske dilemmaer" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Observasjons- og kommunikasjonsferdigheter" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Observasjons- og kommunikasjonsferdigheter" på norsk.