Hopp til hovedinnhold

Søk

32 treff

  • Innhold

    Gente 8–10

    Video

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Pattedyr

    Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.

    iStock-1185831791.jpg
  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva kjennetegner liv?

    En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?

  • Hvor lærer vi om troen eller livssynet vårt?

    Store spørsmål 5-7

    Læringsløp

    Lag en quiz

    Elevene skal lage en wuiz med utgangspunkt i tekstene om opplæring i noen religioner.Elevene skal lage en wuiz med utgangspunkt i tekstene om opplæring i noen religioner.

  • Oppvekst

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Forklar ordene

    Ordspill med fokus på begrepsforklaringer.Ordspill med fokus på begrepsforklaringer.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .

  • Oppstart – Biologisk mangfold

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Biologisk mangfold

    Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .

    En kongeørn, en åtselbille og en løvetann.
  • Dyregrupper med virvelløse dyr

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Dyregrupper med virvelløse dyr

    Læringsløp som introduserer ulike dyregrupper med virvelløsedyr.Læringsløp som introduserer ulike dyregrupper med virvelløsedyr.

  • Oppstart – Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap

    Oppstartsløp til temaet "Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap".Oppstartsløp til temaet "Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap".

    En jente som sitter under et piletre.
  • Innhold

    Gente 8–10

    Artikkel

    Finn dyr under steiner, stokker og dødt løv

    Dere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av smådyr som dere finner i nærområdet. Dere skal ta bilder og finne fakta om smådyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.

    H.Aschehoug & Co (W.Nygaard)/iStock/dmf87
  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Er ild levende?

    En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.

  • Å si hva jeg mener

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Ta stilling!

    Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.

    Ta stilling_thumb_3.png
  • Norge i dag

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Ta stilling!

    Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.

  • Overgangsriter og andre markeringer

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Lag en presentasjon

    Elevene skal finne ut mer om overgangsriter fra barn til voksen i buddhisme eller kristendom, og lage en presentasjon.Elevene skal finne ut mer om overgangsriter fra barn til voksen i buddhisme eller kristendom, og lage en presentasjon.

  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Lag en presentasjon

    Lag en presentasjon om hva som er viktig for deg i livet ditt og hva som skal til for at du har det trygt og godt. Avslutt med å presentere det du har kommet frem til for en læringspartner, en gruppe eller til klassen din.Lag en presentasjon om hva som er viktig for deg i livet ditt og hva som skal til for at du har det trygt og godt. Avslutt med å presentere det du har kommet frem til for en læringspartner, en gruppe eller til klassen din.

  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Ta stilling!

    Oppstartsaktivitet til temaet Leve sammen . Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.Oppstartsaktivitet til temaet Leve sammen . Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.

    Ta stilling_thumb_2.png
  • Jorda vår

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Ta stilling!

    Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.

    Ta stilling_thumb_2.png
  • Bærekraft og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Forklar ordene

    Ordspill med fokus på begrepsforklaringer.Ordspill med fokus på begrepsforklaringer.

  • Tro, natur og miljø

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Ta stilling!

    Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.

    Ta stilling_thumb_3.png