Hopp til hovedinnhold

Søk

591 treff

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Speeddate: Parlamentarisme

    Elevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Momente 2

    Video

  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • Halloween

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Draw a monster

    Tegn og skriv om et monster til Halloween.

    Thumbnail.
  • Listen and talk

    Gente 8–10

    Læringsløp

    My name is - rap

    ingressingress

    Thumbnail.
  • 3G Algoritmer og effektivitet

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    Lenker

    En lenke er kanskje det viktigste HTML-elementet av dem alle. Internett er basert på at man kan trykke på en lenke på én side og komme til en helt annen side. Det er dette som kalles hypertekst . I en vanlig tekst må vi lese fra topp til bunn, mens i hypertekst kan vi hoppe fram og tilbake mellom forskjellige sider.

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Eksterne CSS-dokumenter (stilark)

    Vi kan samle CSS-kode i et eget dokument som vi kaller et stilark . Her kan vi ha CSS-kode for nettsidenes hovedegenskaper, lenker, menyer og tabeller. Det kan spare oss for mye arbeid når vi starter på nye prosjekter, fordi vi enkelt kan gjenbruke kodene vi har laget tidligere.

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Lage tabeller med HTML

    Når vi skal vise fram strukturert informasjon på en nettside, er det ofte lurt å bruke en tabell .

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Pynte tabeller med CSS

    Som du så på forrige side, så er det ikke så lett å lese tabeller uten noen linjer eller farger. Heldigvis har vi CSS, som lar oss tilpasse utseendet på en tabell slik at den både blir pen og lett å lese.

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2D Tabeller og lister

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 2C Mer om CSS

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    CSS-selektorer

    Vi har allerede sett at vi kan bruke elementnavn som selektor . Da velges alle elementene med det angitte navnet. I tillegg har vi sett at vi kan bruke id -attributtet når vi ønsker å velge ett unikt element (da bruker vi en # foran id-en for å velge elementet).