Fag
- Norsk (4026)
- Engelsk (2418)
- Matematikk (2386)
- Religion og etikk (829)
- KRLE (807)
- Tverrfaglig (795)
- Psykologi (483)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Spansk (265)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (193)
- Naturfag (162)
- Kunst og håndverk (156)
- Fysikk (155)
Trinn
- Vg2 (2456)
- Vg1 (2117)
- 10. trinn (1473)
- 8. trinn (1473)
- 9. trinn (1473)
- 5. trinn (857)
- 6. trinn (857)
- 7. trinn (857)
- Vg3 (422)
- 3. trinn (170)
- 1. trinn (169)
- 2. trinn (169)
- 4. trinn (169)
Forfatter
Nøkkelord
591 treff
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Speeddate: ParlamentarismeElevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Momente 2
Video
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
Halloween
Gente 8–10
Læringsløp
Draw a monsterTegn og skriv om et monster til Halloween.
-
Listen and talk
Gente 8–10
Læringsløp
My name is - rapingressingress
-
3G Algoritmer og effektivitet
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
1A Datamaskiner og nettverk
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Momente 1
Læringsløp
LenkerEn lenke er kanskje det viktigste HTML-elementet av dem alle. Internett er basert på at man kan trykke på en lenke på én side og komme til en helt annen side. Det er dette som kalles hypertekst . I en vanlig tekst må vi lese fra topp til bunn, mens i hypertekst kan vi hoppe fram og tilbake mellom forskjellige sider.
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Eksterne CSS-dokumenter (stilark)Vi kan samle CSS-kode i et eget dokument som vi kaller et stilark . Her kan vi ha CSS-kode for nettsidenes hovedegenskaper, lenker, menyer og tabeller. Det kan spare oss for mye arbeid når vi starter på nye prosjekter, fordi vi enkelt kan gjenbruke kodene vi har laget tidligere.
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Lage tabeller med HTMLNår vi skal vise fram strukturert informasjon på en nettside, er det ofte lurt å bruke en tabell .
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Pynte tabeller med CSSSom du så på forrige side, så er det ikke så lett å lese tabeller uten noen linjer eller farger. Heldigvis har vi CSS, som lar oss tilpasse utseendet på en tabell slik at den både blir pen og lett å lese.
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2C Mer om CSS
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
CSS-selektorerVi har allerede sett at vi kan bruke elementnavn som selektor . Da velges alle elementene med det angitte navnet. I tillegg har vi sett at vi kan bruke id -attributtet når vi ønsker å velge ett unikt element (da bruker vi en # foran id-en for å velge elementet).