Fag
- Norsk (5564)
- Engelsk (4757)
- Matematikk (3492)
- Naturfag (1325)
- Spansk (1223)
- KRLE (1125)
- Sosialkunnskap (896)
- Tverrfaglig (876)
- Religion og etikk (866)
- Samfunnsfag (798)
- Tysk (638)
- Psykologi (483)
- Historie (294)
- Informasjonsteknologi (292)
- Kjemi (193)
Trinn
- 5. trinn (1884)
- 6. trinn (1884)
- 7. trinn (1884)
- Vg2 (1760)
- 1. trinn (1757)
- 2. trinn (1757)
- 10. trinn (1756)
- 8. trinn (1756)
- 9. trinn (1756)
- 3. trinn (1745)
- 4. trinn (1694)
- Vg1 (1529)
- Vg3 (296)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (1)
- Tormod Lien (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (105)
- Engelsk (81)
- folkehelse og livsmestring (75)
- Folkehelse og livsmeistring (64)
- samtale (54)
- Ytringsfrihet (43)
- reflektere (42)
- utforsk (41)
- bærekraftig utvikling (37)
- demokrati og medborgarskap (36)
- skrive (31)
- Livsmestring (29)
- Ytringsfridom (25)
- livsmestring (25)
- konsentrasjon (23)
3048 treff
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
RefleksdagenAktualitetssak om refleksdagen.
-
Ballongslipp
ERGO Fysikk 1–2
Læringsløp
Ditt eget luftmotstandsforsøkLuftmotstand påvirker alt som beveger seg gjennom lufta. Nå kan du selv utforske virkningen av luftmotstand på ulike gjenstander.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Jul i Aschehoug UniversAktualitetssak om juleinnhold.
-
Årsplan
Arena 1–4
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Nytt innhold i ArenaAktualitetssak
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Verdens filosofidagAktualitetssak til verdens filosofidag 18. november.
-
Ballongslipp
ERGO Fysikk 1–2
Læringsløp
KraftanalyseFør vi går i gang med simuleringer og dataanalyse, er det verdt å bruke litt tid på å analysere kreftene som virker på en ballong som faller.
-
Twig-filmer kapittel 9
ERGO Fysikk 1–2
Video
-
ERGO Fysikk 1
ERGO Fysikk 1–2
Artikkel
VelkommenHer finner du: simuleringer i HTML-format programmeringsressurser tilpasset fysikkfaget løsningsforslag til lærebokoppgaver, interaktive oppgaver og forsøksbeskrivelser til bokas kapitler TWIG-filmer lærerressurser
-
Twig-filmer kapittel 8
ERGO Fysikk 1–2
Video
-
Ressurser
ERGO Fysikk 1–2
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Årets julekalenderBli med på årets julekalender i Aunivers! Hver skoledag vil det åpnes en ny luke med morsomme aktiviteter du kan gjøre sammen med klassen din! Trykk her for å komme til julekalenderen
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
JulestemningAktualitetssak om juleinnhold.
-
Selvvalgt problemstilling
ERGO Fysikk 1–2
Læringsløp
ForarbeidDet er få elever som er vant til å utforme en problemstilling som kan undersøkes praktisk eller teoretisk. Elevene vil støte på mange utfordringer i et slikt prosjekt og det er lurt å la dem jobbe med og diskutere mindre problemstillinger før de går i gang med den selvvalgte problemstillingen.
-
Selvvalgt problemstilling
ERGO Fysikk 1–2
Læringsløp
Eksempler på forskningsspørsmålForslagene er hentet fra gjennomførte «individual investigations» ved IB-linjen (oversatt til norsk). Problemstillingene gjenspeiler delvis hva som en «pensum» i fysikk på IB og hvor langt ut i kurset (som er 2-årig) elevene er kommet når prosjektet gjennomføres.
-
Selvvalgt problemstilling
ERGO Fysikk 1–2
Læringsløp
Vurdering av utforskende arbeidEt slikt prosjekt kan dekke to av kompetansemålene i Fysikk 2. Men vurdering av praktisk og utforskende arbeid kan være utfordrende.