Hopp til hovedinnhold

Søk

14 treff

  • Fordøyelsessystemet

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Fordøyelsessystemet

    Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.

    Illustrasjon av en glad gutt som gleder seg til å spise burgeren foran ham.
  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kjemiske reaksjoner er nyttige

    Uten  stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet. 

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Nye partikler

    Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. 

  • Menneskenes systemer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Menneskenes systemer

    Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Systemene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Systemene i og rundt oss .

  • Stoffene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bevegelsen til partikler i kaldt og varmt vann

    Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.

    Thumbnail.
  • Stoffene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Farlige stoffer

    Artikkel om de ulike faresymbolene og deres betydning.Artikkel om de ulike faresymbolene og deres betydning.

    Thumbnail.
  • Systemet deg

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Systemet deg

    Læringsløp om noen av kroppens systemer: sirkulasjonssystemet, fordøyelsessystemet, skjelettsystemet og muskelsystemet.Læringsløp om noen av kroppens systemer: sirkulasjonssystemet, fordøyelsessystemet, skjelettsystemet og muskelsystemet.

  • Systemene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Naturens byggesteiner

    Noen systemer er veldig små. De minste systemene vi har, er partiklene. Før trodde vi at  var den minste partikkelen i naturen, men nå vet vi at det ikke stemmer. Atomene er bygd opp av enda mindre deler. Funksjonen til partiklene er å være byggesteiner i alt som er i hele verdensrommet.

  • Oppstart – Stoffer i forandring

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Stoffer i forandring

    Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .

    Iskrem som smelter, damp fra en vannkjele, vulkan med flytende lava.
  • Ekstreme stoffer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Ekstreme stoffer

    Læringsløp om ekstreme stoffer.Læringsløp om ekstreme stoffer.

  • Jorda som system

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Jorda som system

    Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kjemisk reaksjon i en flaske

    I mange matoppskrifter som for eksempel scones og kaker bruker vi natron som hevemiddel sammen med syrlige ingredienser for å lage luftig bakverk. Her skal dere blande natron og eddik og observere hva som skjer.