Hopp til hovedinnhold

Søk

19 treff

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kjemiske reaksjoner er nyttige

    Uten  stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet. 

  • Landskapets hemmeligheter

    Gente 8–10

    Artikkel

    Meteoritter former landskapet

    En artikkel om hvordan meteoritter fra verdensrommet former landskapet, og eksempler på steder med spor etter meteoritter.En artikkel om hvordan meteoritter fra verdensrommet former landskapet, og eksempler på steder med spor etter meteoritter.

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Nye partikler

    Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. 

  • Jorda som system

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Jorda som system

    Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.

  • Mars – den røde planeten

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Mars – den røde planeten

    Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .

  • Hva må til for at noe kan leve?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva må til for at noe kan leve?

    Et læringsløp om hva som gjør at noe kan leve på jorda.Et læringsløp om hva som gjør at noe kan leve på jorda.

    Thumbnail.
  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .

  • Oppstart – Stoffer i forandring

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Stoffer i forandring

    Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .

    Iskrem som smelter, damp fra en vannkjele, vulkan med flytende lava.
  • Ekstreme stoffer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Ekstreme stoffer

    Læringsløp om ekstreme stoffer.Læringsløp om ekstreme stoffer.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .

  • Landskapets hemmeligheter

    Gente 8–10

    Artikkel

    Spor etter vann

    Artikkel om hvordan vann har formet landskap og etterlatt seg spor.Artikkel om hvordan vann har formet landskap og etterlatt seg spor.

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kjemisk reaksjon i en flaske

    I mange matoppskrifter som for eksempel scones og kaker bruker vi natron som hevemiddel sammen med syrlige ingredienser for å lage luftig bakverk. Her skal dere blande natron og eddik og observere hva som skjer.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Er ild levende?

    En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.

  • Stoffene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bevegelsen til partikler i kaldt og varmt vann

    Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.

    Thumbnail.
  • Stoffene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Farlige stoffer

    Artikkel om de ulike faresymbolene og deres betydning.Artikkel om de ulike faresymbolene og deres betydning.

    Thumbnail.
  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva kjennetegner liv?

    En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?

  • Jorda og sola

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva er et år?

    Artikkel om hva ett år er.Artikkel om hva ett år er.

    Thumbnail.