Fag
Trinn
Nøkkelord
24 treff
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemiske reaksjoner er nyttigeUten stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet.
-
Innhold
Gente 8–10
Video
-
Fagtekster
Gente 8–10
Artikkel
Ville vekster til nytteArtikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Bærekraftig utviklingArtikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene.
-
Virveldyr
Gente 8–10
Artikkel
PattedyrArtikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Nye partiklerArtikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon. Artikkel om hva som skjer i en kjemisk reaksjon.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .
-
Dyregrupper med virvelløse dyr
Gente 8–10
Læringsløp
Dyregrupper med virvelløse dyrLæringsløp som introduserer ulike dyregrupper med virvelløsedyr.Læringsløp som introduserer ulike dyregrupper med virvelløsedyr.
-
Oppstart – Biologisk mangfold
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Biologisk mangfoldOppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .
-
Sølv
Gente 8–10
Læringsløp
SølvEt læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om sølv har bidratt til vitenskap.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om sølv har bidratt til vitenskap.
-
Oppstart – Stoffer i forandring
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Stoffer i forandringOppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .Oppstartsløp til temaet Stoffer i forandring .
-
Ekstreme stoffer
Gente 8–10
Læringsløp
Ekstreme stofferLæringsløp om ekstreme stoffer.Læringsløp om ekstreme stoffer.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .
-
Oppstart – Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Fra tradisjonell kunnskap til vitenskapOppstartsløp til temaet "Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap".Oppstartsløp til temaet "Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap".
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Lag brosjyre om isbjørnHvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemisk reaksjon i en flaskeI mange matoppskrifter som for eksempel scones og kaker bruker vi natron som hevemiddel sammen med syrlige ingredienser for å lage luftig bakverk. Her skal dere blande natron og eddik og observere hva som skjer.
-
Kjennetegn på liv
Gente 8–10
Artikkel
Er ild levende?En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.
-
Stoffene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Bevegelsen til partikler i kaldt og varmt vannOppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.Oppgave om hvordan partiklene oppfører seg med i varmt og kaldt vann med filmeksempel.
-
Stoffene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Farlige stofferArtikkel om de ulike faresymbolene og deres betydning.Artikkel om de ulike faresymbolene og deres betydning.
-
Innhold
Gente 8–10
Artikkel
Finn dyr under steiner, stokker og dødt løvDere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av smådyr som dere finner i nærområdet. Dere skal ta bilder og finne fakta om smådyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.