Fag
- Naturfag (71)
- Engelsk (49)
- Samfunnsfag (31)
- Spansk (21)
- Norsk (19)
- KRLE (16)
- Tysk (7)
- Religion og etikk (1)
Trinn
Nøkkelord
21 treff
-
Elektrisk energi
Gente 8–10
Læringsløp
Elektrisk energiLæringsløp om elektrisk energi.Læringsløp om elektrisk energi.
-
Varmeenergi
Gente 8–10
Læringsløp
VarmeenergiLæringsløp om varmeenergi.Læringsløp om varmeenergi.
-
Fagtekster
Gente 8–10
Artikkel
Ville vekster til nytteArtikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Bærekraftig utviklingArtikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene.
-
Mystiske krefter
Gente 8–10
Læringsløp
Mystiske krefterArtikkelsamling om gravitasjonskraften, den elektriske kraften og den magnetiske kraften.Artikkelsamling om gravitasjonskraften, den elektriske kraften og den magnetiske kraften.
-
Jorda som system
Gente 8–10
Læringsløp
Jorda som systemLæringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.
-
Mars – den røde planeten
Gente 8–10
Læringsløp
Mars – den røde planetenEt læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .
-
Oppstart – Elektrisitet gir lys og varme
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Elektrisitet gir lys og varmeOppstartsløp til temaet Elektrisitet gir lys og varme .Oppstartsløp til temaet Elektrisitet gir lys og varme .
-
Menneskenes systemer
Gente 8–10
Læringsløp
Menneskenes systemerLæringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.
-
Oppstart – Biologisk mangfold
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Biologisk mangfoldOppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .
-
Oppstart – Krefter i naturen
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart – Krefter i naturenOppstartsløp til temaet Krefter i naturen .Oppstartsløp til temaet Krefter i naturen .
-
Bevegelsesenergi
Gente 8–10
Læringsløp
BevegelsesenergiEt læringsløp om bevegelsesenergi.Et læringsløp om bevegelsesenergi.
-
Kjemisk energi
Gente 8–10
Læringsløp
Kjemisk energiLæringsløp om kjemisk energi.Læringsløp om kjemisk energi.
-
Energi har mange former
Gente 8–10
Artikkel
Lag en vannrakettUtforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Skyv og drag .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Skyv og drag .
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Lag brosjyre om isbjørnHvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.
-
Systemene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Hva skjedde?Utforskende aktivitet hvor elevene skal samle inn data og komme med forslag til løsninger knyttet til ekstremvær.Utforskende aktivitet hvor elevene skal samle inn data og komme med forslag til løsninger knyttet til ekstremvær.
-
Krefter i naturen
Gente 8–10
Artikkel
Til lærer: Om temaetUnder finner du en oversikt over informasjon knyttet til temaet «Krefter i naturen» i Solaris 7 . Denne informasjonen er kun tilgjengelig for lærer, og er ment som en ekstra støtte for deg som underviser i faget.
-
Systemene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Årsak og virkningUtdragene nedenfor er hentet fra forskjellige steder i temaet Systemene i og rundt oss . Hva beskriver i setningene, og hva beskriver ? Snakk sammen om utdragene i klassen.