Hopp til hovedinnhold

Søk

23 treff

  • Oppstart – Krefter i naturen

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Krefter i naturen

    Oppstartsløp til temaet Krefter i naturen .Oppstartsløp til temaet Krefter i naturen .

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Oppstart - Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart - Kjennetegn på liv

    Oppstartsløpet til temaet Kjennetegn på liv.Oppstartsløpet til temaet Kjennetegn på liv.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .

  • Oppstart – Biologisk mangfold

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Biologisk mangfold

    Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .

    En kongeørn, en åtselbille og en løvetann.
  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .

  • Menneskenes systemer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Menneskenes systemer

    Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.

  • Oppstart – Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap

    Oppstartsløp til temaet "Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap".Oppstartsløp til temaet "Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap".

    En jente som sitter under et piletre.
  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Skyv og drag .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Skyv og drag .

  • Oppstart – Elektrisitet gir lys og varme

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Elektrisitet gir lys og varme

    Oppstartsløp til temaet Elektrisitet gir lys og varme .Oppstartsløp til temaet Elektrisitet gir lys og varme .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Systemene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Systemene i og rundt oss .

  • Oppstart – Styring og kontroll

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Styring og kontroll

    Oppstartsløp til temaet Styring og kontroll .Oppstartsløp til temaet Styring og kontroll .

    Hus med gjenstander som bruker strøm inne og ute: lampe, varmeovn, komfyr, elsykkel, telefon, gressklipper, utelampe.
  • Systemene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Årsak og virkning

    Utdragene nedenfor er hentet fra forskjellige steder i temaet Systemene i og rundt oss . Hva beskriver   i setningene, og hva beskriver  ? Snakk sammen om utdragene i klassen.

    Feil i systemer_thumb.png
  • Innhold

    Gente 8–10

    Artikkel

    Dag snakker om bevaring av biologisk mangfold i nordområdene

    Møt Dag O Hessen. Han er professor i biologi og har utgitt mange bøker både for barn og voksne. I denne filmen snakker han om hvordan vi kan ta vare på det biologiske mangfoldet i nordområdene.

    Forside til filmen \"Dag snakker om biologisk mangfold i nordområdene\".
  • Fagtekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Systemene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva skjedde?

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal samle inn data og komme med forslag til løsninger knyttet til ekstremvær.Utforskende aktivitet hvor elevene skal samle inn data og komme med forslag til løsninger knyttet til ekstremvær.

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Lag brosjyre om isbjørn

    Hvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.

    Lag en brosjyre om isbjørn_thumb.png