Hopp til hovedinnhold

Søk

37 treff

  • På tavla

    Pasos

    Artikkel

    Sammendrag

    Jobber er viktige for enkeltpersoner og for samfunnet.

    En tenåringsjente som kikker på klær på et loppemarked.
  • Energi har mange former

    Gente 8–10

    Artikkel

    Lag en vannrakett

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.

    Thumbnail.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Landskapets hemmeligheter

    Gente 8–10

    Artikkel

    Meteoritter former landskapet

    En artikkel om hvordan meteoritter fra verdensrommet former landskapet, og eksempler på steder med spor etter meteoritter.En artikkel om hvordan meteoritter fra verdensrommet former landskapet, og eksempler på steder med spor etter meteoritter.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva kjennetegner liv?

    En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?

  • Psykiske forandringer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Psykiske forandringer

    Læringsløp om psykiske forandringer i puberteten.Læringsløp om psykiske forandringer i puberteten.

  • Kroppen forandrer seg

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Kroppen forandrer seg

    Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. 

    Thumbnail.
  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .

  • Oppstart – Biologisk mangfold

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Biologisk mangfold

    Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .

    En kongeørn, en åtselbille og en løvetann.
  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .

  • Menneskenes systemer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Menneskenes systemer

    Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Skyv og drag .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Skyv og drag .

  • Innhold

    Gente 8–10

    Artikkel

    Finn dyr under steiner, stokker og dødt løv

    Dere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av smådyr som dere finner i nærområdet. Dere skal ta bilder og finne fakta om smådyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.

    H.Aschehoug & Co (W.Nygaard)/iStock/dmf87
  • Puberteten fortsetter

    Gente 8–10

    Artikkel

    Seksualitet og grenser

    Artikkel om grenser og grensesetting. Artikkelen inneholder en film med sexolog Tuva Feldman som snakker om temaet.Artikkel om grenser og grensesetting. Artikkelen inneholder en film med sexolog Tuva Feldman som snakker om temaet.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Er ild levende?

    En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.

  • Jorda og sola

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva er et år?

    Artikkel om hva ett år er.Artikkel om hva ett år er.

    Thumbnail.
  • Blod og luft

    Gente 8–10

    Artikkel

    Blod og luft hos andre dyr

    En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Stoffene i og rundt oss .