Hopp til hovedinnhold

Søk

15 treff

  • Pigghuder

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Pigghuder

    Læringsløp om pigghuder.Læringsløp om pigghuder.

  • Innhold

    Gente 8–10

    Video

  • Fagtekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Ville vekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Plantedelene

    Artikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.Artikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.

    Thumbnail.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Amfibier og krypdyr

    Amfibier og krypdyr kan ofte ligne litt på hverandre, men de tilhører to ulike grupper av virveldyr. Klarer du å se forskjellene?`

    Amfibier vs krypdyr_thumb.png
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bruskfisker og beinfisker

    Selv om mange av de svømmende organismene i havet ligner på hverandre er det flere ting som skiller de fra hverandre. Som du har lært tidligere er det skjeletter som holder oss oppe, men hos noen arter er skjelettet bygget opp av brusk. I denne oppgaven skal du få lære mer om forskjeller mellom beinfisker og bruskfisker, og du kan undersøke nærmere hva brusk faktisk er!

    Bruskfisk vs beinfisk_thumb.png
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Pattedyr

    Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.

    iStock-1185831791.jpg
  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Er ild levende?

    En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva kjennetegner liv?

    En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?

  • Leddormer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Leddormer

    I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa  Leddormer,  en dyregruppe av virvelløse dyr.I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa  Leddormer,  en dyregruppe av virvelløse dyr.

  • Ville vekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Mat og vann

    Mat og vann er livsviktig for alle levende organismer. Hvor lenge kan et menneske klare seg uten mat og vann?

  • Hva er liv?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva er liv?

    Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.

  • Oppstart - Ville vekster

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart - Ville vekster

    Oppstartsløp til temaet Ville vekster.Oppstartsløp til temaet Ville vekster.

    Geiterams.