Hopp til hovedinnhold

Søk

2958 treff

  • Påvirkning av kroppens signalsystemer

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Diskuter – anabole steroider

    Gå inn på ung.no og velg temaet doping. Her kan du lese om anabole steroider. Hva bør ungdom vite om anabole steroider? Skriv ned fem punkter. Kan dopingmidler ha bivirkninger som er spesifikke for jenter? Finn ut litt om jenter og doping.

  • Stråling overfører informasjon

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Stråling overfører informasjon

    I dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunnI dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunn

  • Mikrober

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Mikrober

    Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Men det vil helst gå bra ...

    Avsluttende tekst i læringsløpet "Når ting ikke går som planlagt ...".

  • Energi overalt

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Pendelen

    Her skal du gjennomføre en simulering av en pendelbevegelse – noe som svinger fram og tilbake – og undersøke hva som skjer med energien.

  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Eneveldet

    Dette bør du kunne om eneveldet.

    Oppføring av slottet i Versailles.
  • Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Balanse

    I denne aktiviteten skal dere utforske balansen og lillehjernens funksjon.

  • Energi og krefter holder verden i gang

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Undersøk størrelsene tyngde og masse

    I denne aktiviteten skal du bestemme massen til noen gjenstander uten å veie dem. Da trenger du en kraftmåler til å måle tyngden og formelen som viser sammenhengen mellom tyngde, masse og tyngdeakselerasjon, G = m ⋅ g . Tyngdeakselerasjonen er 9,8 m/s 2 .

  • Energi og krefter holder verden i gang

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Finn ut mer – Isaac Newton

    Sir Isaac Newton gjorde eksperimenter og beregninger og kom fram til det vi kaller Newtons lover – tre lover om krefter. I tillegg oppdaget han for eksempel hvordan tyngdekraften virker for å holde planeter i bane. Det du har lært om krefter i dette kapitlet, var det Newton som kom fram til.

  • Kjemi – stoffer og reaksjoner

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Massebevaring når salt løses i vann

    I denne aktiviteten skal du undersøke om massen til salt bevares når det løser seg i vann.

  • Energi og krefter holder verden i gang

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Hvilken rakett går lengst?

    I denne aktiviteten skal du lage en rakett som du skal skyte opp, og undersøke hva som får den til å gå lengst.

  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Vikingferder og kulturmøter

    Dette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.

    Vikingskipsmuseet på Bygdøy.
  • Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Kobling av LED-er

    I denne aktiviteten skal du koble sammen LED-er for å undersøke hvordan de virker, og samtidig lære litt om hvordan vi kobler elektroniske kretser.

  • Kjønn og identitet – hvem er jeg?

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Kunnskap er makt

    I denne aktiviteten skal du lese to artikler som tar opp temaet porno. Deretter skal du diskutere innholdet med medelever.

  • Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Kilder

    Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.

  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Et samfunn for alle?

    Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.

  • Vurdering

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Tips til fordypning

    Først og fremst til inspirasjon for lærer, men også for elever som ønsker å lære mer.

  • Blandinger og løsninger

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Skille sand fra vann

    Bland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.

    Analog aktivitet inne
  • Trusler mot det biologiske mangfoldet

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hvorfor mener mange at vi har gått inn i en ny geologisk tidsepoke? Gi eksempler på hvordan veiutbygging kan påvirke et økosystem. Hvordan påvirker den globale oppvarmingen havet og livet der? Hva kjennetegner miljøgifter? Hva menes med hormonhermere? Hvorfor påvirker mikroplast særlig livet i havet?

  • Forvaltning av naturen

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hvilken rolle har forskning i forvaltning av naturressurser? Nevn minst to lover som er viktige i forvaltning av naturen. Gi minst ett eksempel på hvordan samenes tradisjonelle kunnskap kan bidra til mer bærekraftig bruk av naturressurser. Hva menes med avbøtende tiltak, og hvordan kan tradisjonell og lokal kunnskap vise hvordan slike tiltak kan fungere best mulig? Gi et eksempel på en situasjon der menneskelig påvirkning gjorde kritisk skade på naturen, men der vi gjorde tiltak som nyttet.