Fag
- Norsk (4026)
- Matematikk (2484)
- Engelsk (2419)
- Religion og etikk (861)
- KRLE (840)
- Tverrfaglig (809)
- Psykologi (483)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Spansk (265)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (193)
- Naturfag (162)
- Kunst og håndverk (156)
- Fysikk (155)
Trinn
- 10. trinn (2459)
- 8. trinn (2459)
- 9. trinn (2459)
- 1. trinn (1847)
- 2. trinn (1847)
- 3. trinn (1834)
- 4. trinn (1784)
- 5. trinn (1702)
- 6. trinn (1702)
- 7. trinn (1702)
- Vg2 (1227)
- Vg1 (1125)
- Vg3 (154)
Forfatter
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Arnulf Øverland (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Martine Svanevik (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
1937 treff
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
UndervisningsoppleggHer har vi samlet ulike undervisningsopplegg av ulik art og omfang, men som krever forarbeid og tilrettelegging.
-
Kapittelpresentasjoner
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
KapittelpresentasjonerHer finner du PowerPoint-presentasjoner til kapitlene.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Dialogduk: SamlivDette er en fin repetisjonsoppgave som får aktivisert alle i klasserommet.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Stjerne: Livsfaser og oppvekstBygg en stjerne ved å sette riktig begrep mot forklaring.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Stjerne: Demokrati og valgBygg en stjerne ved å sette riktig begrep mot forklaring.
-
Å bruke variabler
Store spørsmål 8–10
Læringsløp
Tegn en firkantOppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".Oppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialkunnskapHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Barn og unges oppvekstElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
Areal
Store spørsmål 8–10
Læringsløp
ArealLæringsløpet Areal i temaet Geometri.Læringsløpet Areal i temaet Geometri.
-
Aktivt klasserom
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
Aktivt klasseromDet er viktig å ikke sitte stille ved pulten hele tiden. Under finner du en samling med undervisningsopplegg som kan aktivere elevene dine.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Verdens filosofidagAktualitetssak til verdens filosofidag 18. november.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Quiz-quiz-bytt: VelferdsstatenDette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. På denne måten får alle øve seg på å lære bort til hverandre også. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialiseringHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video