Hopp til hovedinnhold

Søk

1937 treff

  • Ballongslipp

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Ditt eget luftmotstandsforsøk

    Luftmotstand påvirker alt som beveger seg gjennom lufta. Nå kan du selv utforske virkningen av luftmotstand på ulike gjenstander.

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Speeddate: Parlamentarisme

    Elevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Momente 2

    Video

  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • Ballongslipp

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Kraftanalyse

    Før vi går i gang med simuleringer og dataanalyse, er det verdt å bruke litt tid på å analysere kreftene som virker på en ballong som faller.

  • Twig-filmer kapittel 9

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • ERGO Fysikk 1

    ERGO Fysikk 1–2

    Artikkel

    Velkommen

    Her finner du: simuleringer i HTML-format programmeringsressurser tilpasset fysikkfaget løsningsforslag til lærebokoppgaver, interaktive oppgaver og forsøksbeskrivelser til bokas kapitler TWIG-filmer lærerressurser

  • Twig-filmer kapittel 8

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • Ressurser

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    Lenker

    En lenke er kanskje det viktigste HTML-elementet av dem alle. Internett er basert på at man kan trykke på en lenke på én side og komme til en helt annen side. Det er dette som kalles hypertekst . I en vanlig tekst må vi lese fra topp til bunn, mens i hypertekst kan vi hoppe fram og tilbake mellom forskjellige sider.

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

    Filer

    I dette kapitlet har vi sett at tall, tekst, bilder, video og lyd kan lagres som kombinasjoner av sifrene 0 og 1. Dersom vi lagrer en samling av sifrene 0 og 1, får vi en datafil.

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    <div>-elementet

    Nå skal vi se på hvordan vi kan lage en standard HTML-side med tilhørende CSS. Denne siden kan du bruke som utgangspunkt for alle nye sider du skal lage. Vi kommer også til å lage et design som du kan bruke, men du bør tilpasse designet slik at det passer for deg og din smak.

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Forarbeid

    Det er få elever som er vant til å utforme en problemstilling som kan undersøkes praktisk eller teoretisk. Elevene vil støte på mange utfordringer i et slikt prosjekt og det er lurt å la dem jobbe med og diskutere mindre problemstillinger før de går i gang med den selvvalgte problemstillingen.

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Eksempler på forskningsspørsmål

    Forslagene er hentet fra gjennomførte «individual investigations» ved IB-linjen (oversatt til norsk). Problemstillingene gjenspeiler delvis hva som en «pensum» i fysikk på IB og hvor langt ut i kurset (som er 2-årig) elevene er kommet når prosjektet gjennomføres.

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Vurdering av utforskende arbeid

    Et slikt prosjekt kan dekke to av kompetansemålene i Fysikk 2. Men vurdering av praktisk og utforskende arbeid kan være utfordrende.