Fag
- Engelsk (7189)
- Norsk (7166)
- Matematikk (5420)
- Naturfag (3635)
- Tysk (1644)
- Samfunnsfag (1576)
- KRLE (1395)
- Religion og etikk (1118)
- Spansk (1028)
- Tverrfaglig (1002)
- Fransk (687)
- Psykologi (483)
- Historie (349)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (261)
Trinn
- 1. trinn (1615)
- 2. trinn (1615)
- 3. trinn (1599)
- 4. trinn (1549)
- 10. trinn (898)
- 8. trinn (898)
- 9. trinn (898)
- 5. trinn (876)
- 6. trinn (876)
- 7. trinn (876)
- Vg2 (815)
- Vg3 (715)
- Vg1 (292)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Olav Hove (2)
- Vebjørn Horsfjord (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Camilla Lorentzen (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
Nøkkelord
2841 treff
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Spor av religion
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Inspirert av BibelenDu skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.
-
Sokrates
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SokratesTekst i læringsløpet "Sokrates" i temaet "Filosofi og etikk"Tekst i læringsløpet "Sokrates" i temaet "Filosofi og etikk"
-
Id al-fitr
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
MeditasjonOppgave i læringsløpet "Begynnelser".Oppgave i læringsløpet "Begynnelser".
-
Hva er historie?
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Hva er historie?Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.
-
Id al-fitr
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Puslespill mosaikkOppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».Oppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».
-
Purim
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
KakerOppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».Oppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Gjelder menneskerettighetene for alle?Fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag har opplysningstidas ideer satt dagsorden for politikken over store deler av verden. Vi sier at opplysningstida markerer begynnelsen på den moderne perioden i historien, en periode som fremdeles varer. Fanebærerne for en slik modernisering mener selv at samfunnene blir mer preget av fornuftsstyring.
-
Bruk og misbruk av historie
Grunnbok i historie
Læringsløp
«Vi» og «de andre»Fellesskapet gir fordeler. Derfor har den nasjonale historieskrivingen vist seg å være seiglivet.
-
Å foreta en problemorientert undersøkelse
Grunnbok i historie
Læringsløp
DisposisjonFør du gjennomfører en undersøkelse, bør du ha tenkt gjennom hvordan du vil presentere resultatene.
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Hva lærte du?Avslutningsanimasjon i læringsløpet "Begynnelser".Avslutningsanimasjon i læringsløpet "Begynnelser".
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Hva lærte du?Avslutningsanimasjon i læringsløpet "Nytt liv".Avslutningsanimasjon i læringsløpet "Nytt liv".
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
MyldreoppgaverOppgave i læringsløpet "Nytt liv".Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SamtaleoppgaveSamtaleoppgave i læringsløpet "Begynnelser".Samtaleoppgave i læringsløpet "Begynnelser".
-
Del 4: 1500–1750
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Del 4: 1500–1750Her finner du innhold til kapitlene 22–29. Minnesmerke over ofrene for hekseprosessene i Finnmark, ved Steilneset, Vardø. Minnesmerket er en gave fra arkitekt Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois. Minnesmerket består av to bygg. Det ene er en lang minnehall med 91 opplyste vinduer, ett for hvert offer. Det andre er bygget i glass og rommer stolen på bildet. Fra setet brenner det gassflammer. Stolen reflekteres fra sju speil. Minnestedet ble åpnet 23. juni 2011 av dronning Sonja.Her finner du innhold til kapitlene 22–29. Minnesmerke over ofrene for hekseprosessene i Finnmark, ved Steilneset, Vardø. Minnesmerket er en gave fra arkitekt Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois. Minnesmerket består av to bygg. Det ene er en lang minnehall med 91 opplyste vinduer, ett for hvert offer. Det andre er bygget i glass og rommer stolen på bildet. Fra setet brenner det gassflammer. Stolen reflekteres fra sju speil. Minnestedet ble åpnet 23. juni 2011 av dronning Sonja.