Hopp til hovedinnhold

Søk

10 treff

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Hvorfor jobber vi?

    Det er mange grunner til at vi jobber, og for de fleste av oss handler det om mer enn bare å tjene penger. Opplevelsen av mestring, gleden over å føle seg til nytte og tilhørighet er noen av grunnene.

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Fraværsgrensen – en suksess

    Høsten 2016 ble den mye omtalte fraværsgrensen innført i videregående skolen etter å ha vært på høring i 2015, der om lag 70 prosent av høringsinstansene ønsket en slik grense. Bakgrunnen for fraværsgrensen er både forskrift til opplæringsloven og nasjonal satsing på gjennomføring; en vet at frafall i videregående skole fører til sosial utenforskap.

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Make Lillestrøm Great Again

    Skolevalg regnes av valgforskere som en sniktitt på hvordan valgresultatene vil bli etter lokal- og stortingsvalg. I forkant av kommunevalget høsten 2019 valgte NRK og programmet Folkeopplysningen å forsøke å manipulere skolevalget ved Lillestrøm vgs.

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Omfordeling av statsbudsjettet

    Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Har NAV et ufortjent rykte?

    Mange har en oppfatning av NAV som noe negativt til tross for deres viktige rolle i arbeidet for velferdsstaten. I denne oppgaven skal vi kikke litt nærmere på NAVs ansvarsområder og rykte.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Ungdom og utenforskap

    I denne oppgaven skal du finne ut av hvilke ungdommer som oftest havner utenfor arbeidslivet, og hvilke tiltak som kan gjøres for å unngå dette.

  • Les mer

    Momente 2

    Litterær tekst

    Max und Moritz

    "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag. "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag. 

  • Prøver

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Prøve til del 1

    Her finner du et forslag til en skriftlig prøve med løsningsforslag og vurderingsskjema. Tilpass prøveforslaget til din klasse og til hvordan dere har arbeidet med lærestoffet. Ta utgangspunkt i kompetansemålene for å sikre at prøven du gir dekker så mange av dem som mulig.

  • Les mer

    Fabel 1–4

    Artikkel

    Wilhelm Busch: Max und Moritz

    "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag.  "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag. "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag. 

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Hva avgjør hva vi legger merke til?

    I denne oppgaven skal du først lese en kort innledende artikkel. Deretter skal du jobbe med noen oppgaver som utfordrer holdningene og verdiene dine.