Hopp til hovedinnhold

Søk

11 treff

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Omfordeling av statsbudsjettet

    Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Har NAV et ufortjent rykte?

    Mange har en oppfatning av NAV som noe negativt til tross for deres viktige rolle i arbeidet for velferdsstaten. I denne oppgaven skal vi kikke litt nærmere på NAVs ansvarsområder og rykte.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Ungdom og utenforskap

    I denne oppgaven skal du finne ut av hvilke ungdommer som oftest havner utenfor arbeidslivet, og hvilke tiltak som kan gjøres for å unngå dette.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Hvorfor jobber vi?

    Det er mange grunner til at vi jobber, og for de fleste av oss handler det om mer enn bare å tjene penger. Opplevelsen av mestring, gleden over å føle seg til nytte og tilhørighet er noen av grunnene.

  • Les mer

    Momente 2

    Litterær tekst

    Max und Moritz

    "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag. "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag. 

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?

  • Les mer

    Fabel 1–4

    Artikkel

    Wilhelm Busch: Max und Moritz

    "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag.  "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag. "Das große, böse Lieblingsbilderbuch der Deutschen" kaller Süddeutsche Zeitung Wilhelm Busch sin Max und Moritz fra 1865.  Den populære bildefortellingen var inspirasjonen bak tegneserien Knoll og Tott .  Les et utdrag. 

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    1: Hva sier lovverket?

    Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    3: Refleksjon

    Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag.