Fag
- Samfunnsfag (20)
- Engelsk (7)
- Norsk (6)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- KRLE (1)
- Mat og helse (1)
- Religion og etikk (1)
- Sosialkunnskap (1)
- Tysk (1)
Trinn
- 5. trinn (19)
- 6. trinn (19)
- 7. trinn (19)
- 1. trinn (1)
- 10. trinn (1)
- 2. trinn (1)
- 3. trinn (1)
- 4. trinn (1)
- 8. trinn (1)
- 9. trinn (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (66)
- demokrati og medborgerskap (63)
- KRLE (59)
- Folkehelse og livsmeistring (58)
- bærekraftig utvikling (43)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- utforsk (34)
- demokrati og medborgarskap (33)
- Engelsk (28)
- skrive (24)
- bærekraft (21)
- kildekritikk (21)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
21 treff
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Hvordan vet vi noe om Jesus?Læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus" i temaet "Fortellinger om Jesus"Læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Å bruke detektivbriller på fortidens kilder
Arena 5–7
Læringsløp
Å bruke detektivbriller på fortidens kilderNår vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Fakta eller meninger?Hvordan skiller vi fakta fra meninger? I denne delen skal vi reflektere over hva som kjennetegner og skiller fakta og meninger.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Historisk bildejuksModerne teknologi har gjort det lettere å jukse med bilder, men også i gamle dager fantes det måter å endre bilder på. Blekk, maling eller klipping og liming kunne brukes til å få bildene til å fortelle en annen historie. Her skal du bli kjent med to eksempler på historisk bildejuks.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Analyser tekstenMetode "Analyser teksten" i Arena 5-7. Metode "Analyser teksten" i Arena 5-7.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Algoritmer og informasjonHva er en algoritme? Og hva har egentlig algoritmer med informasjon å gjøre?
-
Tekster
Arena 5–7
Artikkel
Kan vi stole på forskning?Eksperter forsker på uendelig mange ting i verden. Men er det slik at vi alltid kan stole på det eksperter sier? Les nyheten om et overraskende forskningsresultat som viser at elbiler forurenser mer enn dieselbiler. Kan det virkelig stemme?
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Når tanker blir til handlingElevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå. Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Det er lett å la seg lureDet er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Historisk bildejuksModerne teknologi har gjort det lettere å jukse med bilder, men også i gamle dager fantes det måter å endre bilder på. Blekk, maling eller klipping og liming kunne brukes til å få bildene til å fortelle en annen historie. Her skal du bli kjent med to eksempler på historisk bildejuks.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Undersøk tropisk regnskogElevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart.
-
Hvordan kan vi vite at noe er sant?
Arena 5–7
Læringsløp
Hvordan kan vi vite at noe er sant?I dette læringsløpet skal du lære om klimaendringer. Du vil bli presentert for ulike perspektiv og vil også se ulike måter å presentere fakta.I dette læringsløpet skal du lære om klimaendringer. Du vil bli presentert for ulike perspektiv og vil også se ulike måter å presentere fakta.
-
Vikinger ute i verden
Arena 5–7
Læringsløp
Vikinger ute i verdenNår vi finner etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i . Når vi finner etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i .
-
Hva vet dere om vikingtiden?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om vikingtiden?I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Har historikerne vært rettferdige mot vikingene?
Arena 5–7
Læringsløp
Har historikerne vært rettferdige mot vikingene?Det er mye som påvirker hva vi tenker og tror om fortiden. Hva vi tenker om vikingtiden, har endret seg over tid. Hva kan være grunnen til at fortellingen om vikingene har endret seg? Nå skal vi utforske noen ulike oppfatninger om vikingene og diskutere hva som kan føre til at slike oppfatninger endrer seg.Det er mye som påvirker hva vi tenker og tror om fortiden. Hva vi tenker om vikingtiden, har endret seg over tid. Hva kan være grunnen til at fortellingen om vikingene har endret seg? Nå skal vi utforske noen ulike oppfatninger om vikingene og diskutere hva som kan føre til at slike oppfatninger endrer seg.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva er rasisme?Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Utforsk en byElevene velger en av de beste og en av de verste byene å bo i, og lager en presentasjon med bilder, tekst og kart om disse to byene. Elevene velger en av de beste og en av de verste byene å bo i, og lager en presentasjon med bilder, tekst og kart om disse to byene.
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Kan vi alltid stole på forskning?Elevene reflekterer kritisk rundt bruk av forskning i reklame. Elevene reflekterer kritisk rundt bruk av forskning i reklame.
-
Bergtatt av fjellene
Arena 5–7
Læringsløp
Bergtatt av fjelleneGjennom å arbeide med tekster og oppgaver utforsker elevene hvordan vi bruker fjellene og mineralene som finnes i dem, samt diskuterer hvordan ressurser i fjellene kan skape konflikter. Gjennom å arbeide med tekster og oppgaver utforsker elevene hvordan vi bruker fjellene og mineralene som finnes i dem, samt diskuterer hvordan ressurser i fjellene kan skape konflikter.