Hopp til hovedinnhold

Søk

20 treff

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    fokusbobler forside thumb
  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Det er lett å la seg lure

    Det er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.

    Google-logoen sees gjennom et forstørrelsesglass foran en PC-skjerm
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Undersøk tropisk regnskog

    Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. 

  • På sporet av fortiden

    Arena 5–7

    Læringsløp

    På sporet av fortiden

    Hvordan kan vi skaffe oss kunnskap om vikingtiden, som tok slutt for nesten tusen år siden? Å finne ut av hvordan ting var i fortiden, er litt som å være politietterforsker. Noe har skjedd som du ikke har sett med dine egne øyne. Hvordan kan du få vite hva som foregikk? Da må du være nysgjerrig og stille spørsmål. Så må du finne vitner og spor som kan hjelpe deg med å pusle sammen et bilde av det som skjedde.Hvordan kan vi skaffe oss kunnskap om vikingtiden, som tok slutt for nesten tusen år siden? Å finne ut av hvordan ting var i fortiden, er litt som å være politietterforsker. Noe har skjedd som du ikke har sett med dine egne øyne. Hvordan kan du få vite hva som foregikk? Da må du være nysgjerrig og stille spørsmål. Så må du finne vitner og spor som kan hjelpe deg med å pusle sammen et bilde av det som skjedde.

    Små vikingfigurer som er laget i elfenben. De har på hjelm og holder et sverd.
  • Vikinger ute i verden

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Vikinger ute i verden

    Når vi finner  etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må  og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på  i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i . Når vi finner  etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må  og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på  i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i . 

  • Bergtatt av fjellene

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Bergtatt av fjellene

    Gjennom å arbeide med tekster og oppgaver utforsker elevene hvordan vi bruker fjellene og mineralene som finnes i dem, samt diskuterer hvordan ressurser i fjellene kan skape konflikter. Gjennom å arbeide med tekster og oppgaver utforsker elevene hvordan vi bruker fjellene og mineralene som finnes i dem, samt diskuterer hvordan ressurser i fjellene kan skape konflikter. 

  • Hvordan kan vi vite at noe er sant?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hvordan kan vi vite at noe er sant?

    I dette læringsløpet skal du lære om klimaendringer. Du vil bli presentert for ulike perspektiv og vil også se ulike måter å presentere fakta.I dette læringsløpet skal du lære om klimaendringer. Du vil bli presentert for ulike perspektiv og vil også se ulike måter å presentere fakta.

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva er rasisme?

    Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Utforsk en by

    Elevene velger en av de beste og en av de verste byene å bo i, og lager en presentasjon med bilder, tekst og kart om disse to byene. Elevene velger en av de beste og en av de verste byene å bo i, og lager en presentasjon med bilder, tekst og kart om disse to byene. 

  • Å bruke detektivbriller på fortidens kilder

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Å bruke detektivbriller på fortidens kilder

    Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.

    En jente med forstørrelsesglass.
  • Hva vet dere om vikingtiden?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om vikingtiden?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

    fokusbobler forside thumb
  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kan vi alltid stole på forskning?

    Elevene reflekterer kritisk rundt bruk av forskning i reklame. Elevene reflekterer kritisk rundt bruk av forskning i reklame. 

  • Har historikerne vært rettferdige mot vikingene?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Har historikerne vært rettferdige mot vikingene?

    Det er mye som påvirker hva vi tenker og tror om fortiden. Hva vi tenker om vikingtiden, har endret seg over tid. Hva kan være grunnen til at fortellingen om vikingene har endret seg? Nå skal vi utforske noen ulike oppfatninger om vikingene og diskutere hva som kan føre til at slike oppfatninger endrer seg.Det er mye som påvirker hva vi tenker og tror om fortiden. Hva vi tenker om vikingtiden, har endret seg over tid. Hva kan være grunnen til at fortellingen om vikingene har endret seg? Nå skal vi utforske noen ulike oppfatninger om vikingene og diskutere hva som kan føre til at slike oppfatninger endrer seg.

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    Analyser teksten

    Metode "Analyser teksten" i Arena 5-7. Metode "Analyser teksten" i Arena 5-7. 

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    Algoritmer og informasjon

    Hva er en algoritme? Og hva har egentlig algoritmer med informasjon å gjøre?

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    Historisk bildejuks

    Moderne teknologi har gjort det lettere å jukse med bilder, men også i gamle dager fantes det måter å endre bilder på. Blekk, maling eller klipping og liming kunne brukes til å få bildene til å fortelle en annen historie. Her skal du bli kjent med to eksempler på historisk bildejuks.

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fakta eller meninger?

    Hvordan skiller vi fakta fra meninger? I denne delen skal vi reflektere over hva som kjennetegner og skiller fakta og meninger.

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Historisk bildejuks

    Moderne teknologi har gjort det lettere å jukse med bilder, men også i gamle dager fantes det måter å endre bilder på. Blekk, maling eller klipping og liming kunne brukes til å få bildene til å fortelle en annen historie. Her skal du bli kjent med to eksempler på historisk bildejuks.

  • Tekster

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kan vi stole på forskning?

    Eksperter forsker på uendelig mange ting i verden. Men er det slik at vi alltid kan stole på det eksperter sier? Les nyheten om et overraskende forskningsresultat som viser at elbiler forurenser mer enn dieselbiler. Kan det virkelig stemme? 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når tanker blir til handling

    Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.  Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.