Fag
- Engelsk (9270)
- Norsk (8016)
- Matematikk (6221)
- Naturfag (3871)
- Spansk (2962)
- Tysk (2489)
- Samfunnsfag (1804)
- KRLE (1421)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Religion og etikk (1024)
- Tverrfaglig (1017)
- Fransk (920)
- Sosialkunnskap (896)
- Psykologi (497)
- Kjemi (393)
Trinn
- Vg1 (3663)
- 10. trinn (3456)
- 8. trinn (3456)
- 9. trinn (3456)
- 5. trinn (2756)
- 6. trinn (2756)
- 7. trinn (2756)
- Vg2 (2536)
- 1. trinn (1840)
- 2. trinn (1840)
- 3. trinn (1828)
- 4. trinn (1777)
- Vg3 (1165)
Forfatter
- Anne Tveit (90)
- Liv Guldal (87)
- Lucy Hermoza (52)
- Lars Gunnar Lingås (45)
- Cathrine Borchsenius (28)
- Ane Stavrum (18)
- Mette Haraldsen (10)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Olaug Strand (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Arnulf Øverland (2)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (117)
- folkehelse og livsmestring (96)
- utforsk (81)
- Engelsk (78)
- bærekraftig utvikling (74)
- Folkehelse og livsmeistring (69)
- samtale (55)
- Livet på jorda (51)
- viktige ord (47)
- Ytringsfrihet (44)
- naturfag (44)
- reflektere (43)
- kropp og helse (41)
- psykisk helse (39)
- demokrati og medborgarskap (36)
11445 treff
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Videregående opplæringVideregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Relasjonsferdigheter
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Et treningsopplegg i empatiUtvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.
-
Forsøk
Naturfag SF
Artikkel
1. Molekylmodeller av næringsstoffeneIngreszsz
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metodeI de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.
-
Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
OppstartFør du leser – oppstartaktivitet fra boka
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 9.
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
MyldreoppgaverOppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Utforsk!
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Om livskvalitet og lykkeKan det være noen felles kjennetegn hos de tingene som gjør det godt å leve? Og kan man gjennom bevissthet om disse faktorene bidra til å skape et samfunn med bedre livskvalitet for alle?