Fag
Trinn
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (62)
- KRLE (59)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- folkehelse og livsmestring (57)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (32)
- utforsk (25)
- fordommer (24)
- religion (23)
- kildekritikk (22)
- skrive (22)
- bærekraft (21)
- diskriminering (21)
21 treff
-
Sentralt regelverk
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Likestilling og forbud mot diskrimineringLikestilling er en viktig verdi i det norske samfunnet.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Fordommer og diskrimineringUansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering.
-
Profesjonell yrkesutøvelse
Stages 8–10
Artikkel
Verdier som er skrevet inn i lovverketNoen verdier er knyttet til rettigheter vi mennesker har.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Lyttinga er viktigere enn ytringa!
Arena 5–7
Læringsløp
Lyttinga er viktigere enn ytringa!Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering. Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Skriv tale!Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme. Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme.
-
Lovlig unormal
Arena 5–7
Artikkel
Det som er lov, er ikke alltid braArtikkel i Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt hva som er lovlig og ikke, ytringsfrihet, diskriminering og trusler. Artikkel i Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt hva som er lovlig og ikke, ytringsfrihet, diskriminering og trusler.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fordom eller diskriminering?Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling. Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva drømmer vi om?Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn.
-
Tekster
Arena 5–7
Artikkel
Første folkMange tenker at urfolk er de som var først i et land. Men vi vet ikke alltid hvem som kom først. Felles for urfolk er uansett at de bodde i landene før de ble kolonisert av andre. Koloniseringen gikk derfor hardt utover urfolk.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Modige stemmer gjennom tideneElevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Rettferdighet for urfolkUrfolk i hele verden jobber sammen for å få oppfylt rettighetene sine. Men hvilke rettigheter har egentlig urfolk? Og hvorfor er urfolks rettigheter viktige?
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Tiltak for inkluderingElevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til. Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Et håp for framtiden!Elevene leser om det rasistiskmotiverte drapet på Benjamin Hermansen og undersøker hva vi kan lære av vinnerne av Benjaminprisen. Elevene leser om det rasistiskmotiverte drapet på Benjamin Hermansen og undersøker hva vi kan lære av vinnerne av Benjaminprisen.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hvordan kan vi møte rasistiske handlinger?Elevene leser om ulike reaksjoner og motsvar til rasistiske handlinger; ødeleggelsen av statuen av Benjamin Hermansen, og hatytringene mot tre engelske landslagsspillere etter EM-finalen i fotball i 2021. De snakker sammen om og reflekterer over hvordan vi som samfunn og enkeltmennesker kan motarbeide rasisme. Til slutt undersøker elevene hvordan idrettsklubber i nærområdet deres arbeider for å bekjempe rasisme i idretten. Elevene leser om ulike reaksjoner og motsvar til rasistiske handlinger; ødeleggelsen av statuen av Benjamin Hermansen, og hatytringene mot tre engelske landslagsspillere etter EM-finalen i fotball i 2021. De snakker sammen om og reflekterer over hvordan vi som samfunn og enkeltmennesker kan motarbeide rasisme. Til slutt undersøker elevene hvordan idrettsklubber i nærområdet deres arbeider for å bekjempe rasisme i idretten.
-
Hvem sin historie? Hvem sitt kart?
Arena 5–7
Artikkel
Rettferdighet for urfolkUrfolk i hele verden jobber sammen for å få oppfylt rettighetene sine. Men hvilke rettigheter har egentlig urfolk? Og hvorfor er urfolks rettigheter viktige?
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fra fordom til framtid!Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer. Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Tiltak for inkluderingElevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til. Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.
-
Like rettigheter – ulike liv
Arena 5–7
Artikkel
Når menneskerettigheter ikke følgesSelv om Norge er et rikt land, klarer vi ikke alltid å oppfylle alle menneskerettighetene like godt. Det er flere grunner til det. Én grunn er at myndighetene, eller , hele tiden må velge å bruke penger på det de synes er viktigst. De må prioritere. Da kan det bli mer tid og penger til en ting, og mindre tid og penger til noe annet.