Hopp til hovedinnhold

Søk

35 treff

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Motstand og hverdagsliv under krigen

    Under okkupasjonen ble det på flere måter gjort forsøk på å nazifisere landet. Blant annet ble det kommunale selvstyret, lokaldemokratiet, satt til side. Den nye ordningen innebar at alle ordførere måtte være medlemmer i Nasjonal Samling. De som nektet, ble byttet ut.

  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Undersøk i klassen

    Elevene samarbeider om å lage en undersøkelse i klassen om digitale medievaner. De planlegger, gjennomfører og presenterer undersøkelsen sin.Elevene samarbeider om å lage en undersøkelse i klassen om digitale medievaner. De planlegger, gjennomfører og presenterer undersøkelsen sin.

  • Delta

    Targets

    Artikkel

    Gled andre!

    Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 . 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Gi råd

    Gå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen. 

    aksjon_thumb_blå.png
  • Fordommer med Faten

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Fordommer med Faten

    Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. 

  • Lær å skrive tekster

    Targets

    Artikkel

    Lag en læringsfilm

    Elevene lager en kort læringsfilm om et av temaene de har jobbet med i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene lager en kort læringsfilm om et av temaene de har jobbet med i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . 

    En person som filmer med en mobiltelefon.
  • Religionenes kilder

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Fordyp deg!

    Samarbeids- og sammenligningsoppgaveSamarbeids- og sammenligningsoppgave

  • Delta

    Targets

    Artikkel

    Planlegg en dugnad

    Elevene snakker sammen om begrepet dugnad, og samarbeider om å planlegge en dugnad til et felles mål. Elevene snakker sammen om begrepet dugnad, og samarbeider om å planlegge en dugnad til et felles mål. 

  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Hvordan kan vi håndtere ubehagelige situasjoner på nett?

    Elevene samarbeider om å lage en scene om en på deres egen alder som havner i en ubehagelig situasjon på nett. Alle gruppene spiller ut sine scener for klassen, og det er lagt opp til at dette kan filmes. Filmen kan brukes til å diskutere de ulike scenene felles i klassen. Elevene samarbeider om å lage en scene om en på deres egen alder som havner i en ubehagelig situasjon på nett. Alle gruppene spiller ut sine scener for klassen, og det er lagt opp til at dette kan filmes. Filmen kan brukes til å diskutere de ulike scenene felles i klassen. 

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Observer i skolegården

    Hva skjer i skolegården på skolen deres? Finn ut mer om skolegården deres ved å planlegge og gjennomføre en observasjon. Les først eksemplet nedenfor og følg deretter stegene i oppgaven. 

    En lekeplass utenfor en barneskole.
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Design den bærekraftige byen

    Elevene skal designe en bærekraftig bydel i tråd med bærekraftsmål nummer 11 om bærekraftige byer. Elevene får oppgitt informasjon om noen av beboerne i bydelen, og med utgangspunkt i disse beboerne skal elevene tenke ut hvilke behov og ønsker de har for fritidsområder, transport og butikker. Elevene lager en presentasjon om bydelen sin. De kan jobbe i grupper eller i læringspar. Elevene skal designe en bærekraftig bydel i tråd med bærekraftsmål nummer 11 om bærekraftige byer. Elevene får oppgitt informasjon om noen av beboerne i bydelen, og med utgangspunkt i disse beboerne skal elevene tenke ut hvilke behov og ønsker de har for fritidsområder, transport og butikker. Elevene lager en presentasjon om bydelen sin. De kan jobbe i grupper eller i læringspar. 

  • Delta

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Lag podkast om en frivillig organisasjon

    Elevene samarbeider om å lage en podkast om en frivillig organisasjon.Elevene samarbeider om å lage en podkast om en frivillig organisasjon.

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. 

    Bærekraftig utvikling _thumb.png
  • Delta

    Targets

    Artikkel

    Språk og virkemiddel i intervju

    Elevene arbeider med virkemidler i intervjusjangeren, og lærer om direkte og indirekte tale, direkte og skjulte spørsmål. Til slutt intervjuer elevene hverandre om en aktivitet eller hobby. Elevene arbeider med virkemidler i intervjusjangeren, og lærer om direkte og indirekte tale, direkte og skjulte spørsmål. Til slutt intervjuer elevene hverandre om en aktivitet eller hobby. 

  • Delta

    Targets

    Artikkel

    Verv medlemmer!

    Elevene samarbeider om å lage en film som har formål å verve medlemmer til en valgfri organisasjon. Elevene samarbeider om å lage en film som har formål å verve medlemmer til en valgfri organisasjon. 

  • Delta

    Targets

    Artikkel

    Lag en kreativ ytring

    Elevene samarbeider om å lage en kreativ ytring om noe de engasjerer seg i. Elevene samarbeider om å lage en kreativ ytring om noe de engasjerer seg i. 

    Grafitti bakgrunn i sterke farger
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Oss og dem

    Elevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar. Elevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar. 

    sammenlikn_thumb.png
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Felles kjøreregler!

    Hvilket ansvar har du og jeg som brukere av ? I denne oppgaven skal dere diskutere og komme fram til noen felles kjøreregler for oppførsel på nett. 

  • Hellige byer

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Filosofisk samtale

    Elevene filosoferer sammen og gjør oppgaverElevene filosoferer sammen og gjør oppgaver

    Filosofisk samtale_thumb_3.png
  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Før, nå og i fremtiden

    Elevene leser om digitale mediers utvikling, og reflekterer rundt hvordan teknologien har endret samfunnet. De skriver også en framtidshistorie om hvordan de tror bruken av digitale medier vil være. Elevene leser om digitale mediers utvikling, og reflekterer rundt hvordan teknologien har endret samfunnet. De skriver også en framtidshistorie om hvordan de tror bruken av digitale medier vil være.