Fag
- Samfunnsfag (19)
- Norsk (16)
- Engelsk (11)
- KRLE (3)
- Helse- og oppvekstfag (2)
- Tverrfaglig (2)
- Kroppsøving (1)
Trinn
Nøkkelord
35 treff
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Motstand og hverdagsliv under krigenUnder okkupasjonen ble det på flere måter gjort forsøk på å nazifisere landet. Blant annet ble det kommunale selvstyret, lokaldemokratiet, satt til side. Den nye ordningen innebar at alle ordførere måtte være medlemmer i Nasjonal Samling. De som nektet, ble byttet ut.
-
Pålogget
Fabel 5–7
Artikkel
Undersøk i klassenElevene samarbeider om å lage en undersøkelse i klassen om digitale medievaner. De planlegger, gjennomfører og presenterer undersøkelsen sin.Elevene samarbeider om å lage en undersøkelse i klassen om digitale medievaner. De planlegger, gjennomfører og presenterer undersøkelsen sin.
-
Delta
Targets
Artikkel
Gled andre!Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 .
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Gi rådGå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen.
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
Lær å skrive tekster
Targets
Artikkel
Lag en læringsfilmElevene lager en kort læringsfilm om et av temaene de har jobbet med i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene lager en kort læringsfilm om et av temaene de har jobbet med i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 .
-
Religionenes kilder
Fabel 8–10
Artikkel
Fordyp deg!Samarbeids- og sammenligningsoppgaveSamarbeids- og sammenligningsoppgave
-
Delta
Targets
Artikkel
Planlegg en dugnadElevene snakker sammen om begrepet dugnad, og samarbeider om å planlegge en dugnad til et felles mål. Elevene snakker sammen om begrepet dugnad, og samarbeider om å planlegge en dugnad til et felles mål.
-
Pålogget
Targets
Artikkel
Hvordan kan vi håndtere ubehagelige situasjoner på nett?Elevene samarbeider om å lage en scene om en på deres egen alder som havner i en ubehagelig situasjon på nett. Alle gruppene spiller ut sine scener for klassen, og det er lagt opp til at dette kan filmes. Filmen kan brukes til å diskutere de ulike scenene felles i klassen. Elevene samarbeider om å lage en scene om en på deres egen alder som havner i en ubehagelig situasjon på nett. Alle gruppene spiller ut sine scener for klassen, og det er lagt opp til at dette kan filmes. Filmen kan brukes til å diskutere de ulike scenene felles i klassen.
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Observer i skolegårdenHva skjer i skolegården på skolen deres? Finn ut mer om skolegården deres ved å planlegge og gjennomføre en observasjon. Les først eksemplet nedenfor og følg deretter stegene i oppgaven.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Design den bærekraftige byenElevene skal designe en bærekraftig bydel i tråd med bærekraftsmål nummer 11 om bærekraftige byer. Elevene får oppgitt informasjon om noen av beboerne i bydelen, og med utgangspunkt i disse beboerne skal elevene tenke ut hvilke behov og ønsker de har for fritidsområder, transport og butikker. Elevene lager en presentasjon om bydelen sin. De kan jobbe i grupper eller i læringspar. Elevene skal designe en bærekraftig bydel i tråd med bærekraftsmål nummer 11 om bærekraftige byer. Elevene får oppgitt informasjon om noen av beboerne i bydelen, og med utgangspunkt i disse beboerne skal elevene tenke ut hvilke behov og ønsker de har for fritidsområder, transport og butikker. Elevene lager en presentasjon om bydelen sin. De kan jobbe i grupper eller i læringspar.
-
Delta
Fabel 5–7
Artikkel
Lag podkast om en frivillig organisasjonElevene samarbeider om å lage en podkast om en frivillig organisasjon.Elevene samarbeider om å lage en podkast om en frivillig organisasjon.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bærekraftig utviklingGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Delta
Targets
Artikkel
Språk og virkemiddel i intervjuElevene arbeider med virkemidler i intervjusjangeren, og lærer om direkte og indirekte tale, direkte og skjulte spørsmål. Til slutt intervjuer elevene hverandre om en aktivitet eller hobby. Elevene arbeider med virkemidler i intervjusjangeren, og lærer om direkte og indirekte tale, direkte og skjulte spørsmål. Til slutt intervjuer elevene hverandre om en aktivitet eller hobby.
-
Delta
Targets
Artikkel
Verv medlemmer!Elevene samarbeider om å lage en film som har formål å verve medlemmer til en valgfri organisasjon. Elevene samarbeider om å lage en film som har formål å verve medlemmer til en valgfri organisasjon.
-
Delta
Targets
Artikkel
Lag en kreativ ytringElevene samarbeider om å lage en kreativ ytring om noe de engasjerer seg i. Elevene samarbeider om å lage en kreativ ytring om noe de engasjerer seg i.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Oss og demElevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar. Elevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Felles kjøreregler!Hvilket ansvar har du og jeg som brukere av ? I denne oppgaven skal dere diskutere og komme fram til noen felles kjøreregler for oppførsel på nett.
-
Hellige byer
Fabel 8–10
Artikkel
Filosofisk samtaleElevene filosoferer sammen og gjør oppgaverElevene filosoferer sammen og gjør oppgaver
-
Pålogget
Targets
Artikkel
Før, nå og i fremtidenElevene leser om digitale mediers utvikling, og reflekterer rundt hvordan teknologien har endret samfunnet. De skriver også en framtidshistorie om hvordan de tror bruken av digitale medier vil være. Elevene leser om digitale mediers utvikling, og reflekterer rundt hvordan teknologien har endret samfunnet. De skriver også en framtidshistorie om hvordan de tror bruken av digitale medier vil være.