Hopp til hovedinnhold

Søk

2030 treff

  • 6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

  • 3 Identitet – hvem er vi?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    3 Identitet – hvem er vi?

  • 9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 10.

  • 4 Nasjonalisme

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    4 Nasjonalisme

    En tribune full av mennesker som jubler. De vifter med norske flagg og holder opp plakater.
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder brukt i kapittel 7.

  • Årsplan

    Arena 1–4

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka.  Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer. 

  • Det var en gang ...

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Utprøving

    Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.

    4_rød_thumb.png
  • Levende grafer

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Inspirasjon

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.

    1_grønn_thumb.png
  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 2.

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Innhold

    Musikk 1–7

    Video

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Monstermøte

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Utprøving

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.

    4_rød_thumb.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag dyr

    Elevene lager fantasifulle dyr av doruller.

    Film_thumb_grønn.png
  • Rapp med rim

    Musikk 1–7

    Læringsløp

    Rapp med rim

    Læringsløp i musikkLæringsløp i musikk

  • Rapp med rim

    Musikk 1–7

    Læringsløp

    Lag en rapp-tekst

    Oppgave i læringsløpet "Rapp med rim"Oppgave i læringsløpet "Rapp med rim"

  • Eske med lokk

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Undersøkelse

    Finn ut om noen har gjort noe som likner fra før.

    2_grønn_thumb.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag regnbue

    Elevene lager regnbue av silkepapir.  Kompetansemål 2. trinn:  vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast studere form gjennom å tegne, male og fotografere Kompetansemål 4.trinn: formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter Utstyr: Silkepapir Saks Lim Hvite ark Kontaktpapir

    Film_thumb_grønn.png
  • 2 Seksualitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet skal gi elevene mulighet til å utforske temaet seksualitet på en samfunnsvitenskapelig måte. Det innebærer blant annet å forstå at seksualitet ikke bare handler om seksuell praksis, men også om kropp, kjønn, identitet, relasjoner og grenser. I lærerplanens overordnede del er folkehelse og livsmestring ett av tre tverrgående temaer.