Fag
- Norsk (5139)
- Engelsk (4634)
- Matematikk (3384)
- Naturfag (1916)
- KRLE (1136)
- Religion og etikk (864)
- Tverrfaglig (861)
- Samfunnsfag (817)
- Tysk (645)
- Spansk (557)
- Psykologi (483)
- Historie (297)
- Informasjonsteknologi (292)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (194)
Trinn
- 5. trinn (2390)
- 6. trinn (2390)
- 7. trinn (2390)
- 8. trinn (2200)
- 10. trinn (2195)
- 9. trinn (2195)
- 1. trinn (2165)
- 2. trinn (2165)
- 3. trinn (2150)
- 4. trinn (2099)
- Vg2 (1838)
- Vg1 (1782)
- Vg3 (339)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (109)
- folkehelse og livsmestring (78)
- Folkehelse og livsmeistring (64)
- KRLE (60)
- Ytringsfrihet (51)
- samtale (48)
- utforsk (46)
- reflektere (44)
- bærekraftig utvikling (42)
- demokrati og medborgarskap (38)
- Engelsk (37)
- skrive (30)
- Ytringsfridom (25)
- kristendom (25)
- psykisk helse (25)
3790 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Fakta om et bærSkriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Visste du at ...?Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Fest på skolekjøkkenetLag en fest som alle kan være med på.
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Samenes årstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Arkeologen fortellerOppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Mange guder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
HinduismeTekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Vaisakhi
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Vesak
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Samfunn
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SamfunnTekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"Tekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
KryssordOppgave i læringsløpet "Nytt liv".Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
Merkedager
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
MerkedagerLesetekst i læringsløpet «Merkedager».Lesetekst i læringsløpet «Merkedager».
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Joes kjøkken
Mat og helse 1–7
Læringsløp