Fag
- Norsk (5101)
- Engelsk (4333)
- Matematikk (4175)
- Naturfag (1780)
- KRLE (1065)
- Tysk (1002)
- Tverrfaglig (1001)
- Religion og etikk (952)
- Samfunnsfag (795)
- Fransk (682)
- Spansk (647)
- Mat og helse (259)
- Kunst og håndverk (211)
- Sosialkunnskap (130)
- Kroppsøving (88)
Trinn
- 10. trinn (3046)
- 8. trinn (3046)
- 9. trinn (3046)
- 5. trinn (2892)
- 6. trinn (2892)
- 7. trinn (2892)
- Vg1 (1321)
- 1. trinn (1132)
- 2. trinn (1132)
- 3. trinn (1119)
- 4. trinn (1069)
- Vg2 (511)
- Vg3 (336)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
- Jenny Margarete Halmøy (1)
- Karin Boye (1)
- Linn Skåber (1)
Nøkkelord
3779 treff
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
OppstartFør du leser – oppstartaktivitet fra boka
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 9.
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
MyldreoppgaverOppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
1 Kunnskap om naturen
Solaris 8–10
Innholdspakke
1 Kunnskap om naturenHer finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende .
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag.
-
Stråling – overføring av energi og informasjon
Solaris 8–10
Artikkel
Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.
-
6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
-
10 Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning10 Fattigdom og rikdom i verden
-
1 Kildekritikk – hvordan vet du det?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI del 1, Individ og samfunn, skal eleven bli kjent med samfunnsfaget og lære sentrale begreper for å forstå seg selv som en del av samfunnet.
-
12 Ressurser i Norge – hvordan bruke dem bærekraftig?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKjerneelementet Berekraftige samfunn står sentralt i dette kapitlet, og det er lagt vekt på at elevene skal forstå ressursenes grunnlag for levekår og livsgrunnlag, lokalt og nasjonalt.
-
4 Nerve- og hormonsystemet
Solaris 8–10
Innholdspakke
4 Nerve- og hormonsystemetLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
Finn ut mer – datamaskinens utviklingI denne aktiviteten skal dere jobbe i grupper og lage hver deres plakat til en tidslinje om datamaskinens utvikling.