Hopp til hovedinnhold

Søk

1524 treff

  • 6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

  • 3 Identitet – hvem er vi?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    3 Identitet – hvem er vi?

  • 9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 10.

  • 4 Nasjonalisme

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    4 Nasjonalisme

    En tribune full av mennesker som jubler. De vifter med norske flagg og holder opp plakater.
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder brukt i kapittel 7.

  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 2.

  • 2 Seksualitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet skal gi elevene mulighet til å utforske temaet seksualitet på en samfunnsvitenskapelig måte. Det innebærer blant annet å forstå at seksualitet ikke bare handler om seksuell praksis, men også om kropp, kjønn, identitet, relasjoner og grenser. I lærerplanens overordnede del er folkehelse og livsmestring ett av tre tverrgående temaer.        

  • 2 Samfunn – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    I dette kapitlet skal elevene utforske hva et samfunn er, og hvilke prosesser som er nødvendige for at samfunn skal være levedyktige. 

  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet har som formål å bidra til elevenes identitetsutvikling gjennom å vise hvordan vi alle er en del av et mangfoldig samfunn. Det kan styrke elevenes forståelse av seg selv og av samfunnet de lever i, og vise hvordan de kan påvirke sitt eget og andres liv. I et mangfoldsperspektiv innebærer dette også å inkludere majoritets- og minoritetsspørsmål, og å reflektere over både muligheter og utfordringer ved mangfold. 

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 9.

  • Ressurser

    Arena 8–10

    Artikkel

    Elevark

    Last ned elevark.

  • 2 Seksualitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    2 Seksualitet

    To unge kvinner på Pride-parade. De kysser mens de holder et regnbueflagg foran ansiktet.
  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    2 Mangfold – å leve sammen 

    Armer som strekker seg opp med ulike hudfarger og tatoeringer.
  • 2 Seksualitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 2.

  • Ressurser

    Arena 8–10

    Artikkel

    Elevark

    Last ned elevark

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 8.

  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør. 

  • 3 Folkemord og terrorisme – hvordan kan det skje?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    I dette kapitlet forklarer vi hva folkemord og terrorisme er, drøfter hva som kan være årsaker til slike grusomme hendelser og peker på noen konsekvenser. Vi har lagt mest vekt på holocaust og 22. juli-terroren, men viser også til flere eksempler på folkemord og terroraksjoner. Dessuten drøfter vi hva vi som samfunn kan gjøre for å hindre at slike ting skjer igjen.

  • 9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet forklarer hovedårsakene til de klimaendringene vi ser i verden i dag. Det er lagt vekt på å få fram forskjellen mellom naturlige og menneskeskapte endringer. De naturlige klimaendringene skjer over flere tusen år. Sammenlignet med det har endringene vi har sett de to siste hundre årene, gått svært raskt og samsvarer med økningen i menneskelige utslipp av klimagasser.