Fag
- Engelsk (51)
- Samfunnsfag (49)
- Naturfag (46)
- Spansk (11)
- Norsk (9)
- Tysk (7)
- KRLE (6)
- Tverrfaglig (4)
- Helse- og oppvekstfag (3)
- Religion og etikk (1)
Trinn
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (62)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- folkehelse og livsmestring (57)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (31)
- naturfag (29)
- utforsk (25)
- fordommer (24)
- skrive (22)
- diskriminering (21)
- kildekritikk (21)
- samarbeid (21)
- Demokrati (20)
52 treff
-
Sentralt regelverk
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Likestilling og forbud mot diskrimineringLikestilling er en viktig verdi i det norske samfunnet.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Fordommer og diskrimineringUansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering.
-
Profesjonell yrkesutøvelse
Stages 8–10
Artikkel
Verdier som er skrevet inn i lovverketNoen verdier er knyttet til rettigheter vi mennesker har.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Migrasjon – mennesker på flyttefotMigrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.
-
Hva vet dere om jorda vår?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om jorda vår?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 .
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Mennesket og naturenVi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
LevekårHusene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Hva bruker du vann til?Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
En reise i ulike landskapElevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
MikrolånElevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Skogen på Rapa NuiElevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Rettferdighet for urfolkUrfolk i hele verden jobber sammen for å få oppfylt rettighetene sine. Men hvilke rettigheter har egentlig urfolk? Og hvorfor er urfolks rettigheter viktige?
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Tiltak for inkluderingElevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til. Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Modige stemmer gjennom tideneElevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva drømmer vi om?Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn.
-
Tekster
Arena 5–7
Artikkel
Første folkMange tenker at urfolk er de som var først i et land. Men vi vet ikke alltid hvem som kom først. Felles for urfolk er uansett at de bodde i landene før de ble kolonisert av andre. Koloniseringen gikk derfor hardt utover urfolk.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hvordan kan vi møte rasistiske handlinger?Elevene leser om ulike reaksjoner og motsvar til rasistiske handlinger; ødeleggelsen av statuen av Benjamin Hermansen, og hatytringene mot tre engelske landslagsspillere etter EM-finalen i fotball i 2021. De snakker sammen om og reflekterer over hvordan vi som samfunn og enkeltmennesker kan motarbeide rasisme. Til slutt undersøker elevene hvordan idrettsklubber i nærområdet deres arbeider for å bekjempe rasisme i idretten. Elevene leser om ulike reaksjoner og motsvar til rasistiske handlinger; ødeleggelsen av statuen av Benjamin Hermansen, og hatytringene mot tre engelske landslagsspillere etter EM-finalen i fotball i 2021. De snakker sammen om og reflekterer over hvordan vi som samfunn og enkeltmennesker kan motarbeide rasisme. Til slutt undersøker elevene hvordan idrettsklubber i nærområdet deres arbeider for å bekjempe rasisme i idretten.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Når tanker blir til handlingElevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå. Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.