Fag
- Naturfag (51)
- Engelsk (43)
- Samfunnsfag (43)
- Norsk (35)
- Spansk (9)
- KRLE (7)
- Tysk (5)
- Tverrfaglig (4)
- Matematikk (3)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Mat og helse (1)
- Religion og etikk (1)
- Sosialkunnskap (1)
Trinn
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (62)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- folkehelse og livsmestring (57)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (31)
- utforsk (25)
- fordommer (24)
- skrive (22)
- diskriminering (21)
- kildekritikk (21)
- samarbeid (21)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- utforske (20)
44 treff
-
Kildekritikk
Stages 8–10
Artikkel
KildekritikkViktig å vurdere informasjon og reklame.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Det er lett å la seg lureDet er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.
-
En reise til middelalderen
Arena 5–7
Artikkel
Kjente oppdagereOppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Undersøk tropisk regnskogElevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Beskriv og tolk bildetElevene beskriver og tolker et bilde, og begrunner hvorfor de fortolker bildet som de gjør.
-
Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
På sporet av fortiden
Arena 5–7
Læringsløp
På sporet av fortidenHvordan kan vi skaffe oss kunnskap om vikingtiden, som tok slutt for nesten tusen år siden? Å finne ut av hvordan ting var i fortiden, er litt som å være politietterforsker. Noe har skjedd som du ikke har sett med dine egne øyne. Hvordan kan du få vite hva som foregikk? Da må du være nysgjerrig og stille spørsmål. Så må du finne vitner og spor som kan hjelpe deg med å pusle sammen et bilde av det som skjedde.Hvordan kan vi skaffe oss kunnskap om vikingtiden, som tok slutt for nesten tusen år siden? Å finne ut av hvordan ting var i fortiden, er litt som å være politietterforsker. Noe har skjedd som du ikke har sett med dine egne øyne. Hvordan kan du få vite hva som foregikk? Da må du være nysgjerrig og stille spørsmål. Så må du finne vitner og spor som kan hjelpe deg med å pusle sammen et bilde av det som skjedde.
-
Vikinger ute i verden
Arena 5–7
Læringsløp
Vikinger ute i verdenNår vi finner etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i . Når vi finner etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i .
-
Hva vet dere om påvirkning?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om påvirkning?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 .
-
Hva vet dere om å flykte?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om å flykte?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Finn eksisterende statistikkElevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå. Elevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå.
-
Bergtatt av fjellene
Arena 5–7
Læringsløp
Bergtatt av fjelleneGjennom å arbeide med tekster og oppgaver utforsker elevene hvordan vi bruker fjellene og mineralene som finnes i dem, samt diskuterer hvordan ressurser i fjellene kan skape konflikter. Gjennom å arbeide med tekster og oppgaver utforsker elevene hvordan vi bruker fjellene og mineralene som finnes i dem, samt diskuterer hvordan ressurser i fjellene kan skape konflikter.
-
Hvordan kan vi vite at noe er sant?
Arena 5–7
Læringsløp
Hvordan kan vi vite at noe er sant?I dette læringsløpet skal du lære om klimaendringer. Du vil bli presentert for ulike perspektiv og vil også se ulike måter å presentere fakta.I dette læringsløpet skal du lære om klimaendringer. Du vil bli presentert for ulike perspektiv og vil også se ulike måter å presentere fakta.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva er rasisme?Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Utforsk en byElevene velger en av de beste og en av de verste byene å bo i, og lager en presentasjon med bilder, tekst og kart om disse to byene. Elevene velger en av de beste og en av de verste byene å bo i, og lager en presentasjon med bilder, tekst og kart om disse to byene.
-
Å bruke detektivbriller på fortidens kilder
Arena 5–7
Læringsløp
Å bruke detektivbriller på fortidens kilderNår vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.
-
Hva vet dere om jorda vår?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om jorda vår?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 .
-
Hva vet dere om vikingtiden?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om vikingtiden?I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.