Fag
- Norsk (81)
- Samfunnsfag (53)
- Engelsk (40)
- Tverrfaglig (8)
- Sosialkunnskap (5)
- Helse- og oppvekstfag (4)
- KRLE (4)
- Tysk (4)
- Mat og helse (2)
- Spansk (2)
- Religion og etikk (1)
Trinn
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (62)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- folkehelse og livsmestring (57)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (31)
- utforsk (25)
- fordommer (24)
- skrive (22)
- diskriminering (21)
- kildekritikk (21)
- samarbeid (21)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- utforske (20)
57 treff
-
Sentralt regelverk
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Likestilling og forbud mot diskrimineringLikestilling er en viktig verdi i det norske samfunnet.
-
Kildekritikk
Stages 8–10
Artikkel
KildekritikkViktig å vurdere informasjon og reklame.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Fordommer og diskrimineringUansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering.
-
Profesjonell yrkesutøvelse
Stages 8–10
Artikkel
Verdier som er skrevet inn i lovverketNoen verdier er knyttet til rettigheter vi mennesker har.
-
Å bruke detektivbriller på fortidens kilder
Arena 5–7
Læringsløp
Å bruke detektivbriller på fortidens kilderNår vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
SpørreskjemaElevene leser om spørreskjema og åpne og lukkede spørsmål. De skriver egne spørsmål til et spørreskjema om barn og gaming. Elevene leser om spørreskjema og åpne og lukkede spørsmål. De skriver egne spørsmål til et spørreskjema om barn og gaming.
-
Lovlig unormal
Arena 5–7
Artikkel
Å bryte med normeneElevene leser om hva som kan skje når normer brytes og skriver leserinnlegg om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5 . Elevene leser om hva som kan skje når normer brytes og skriver leserinnlegg om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5 .
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Det er umulig å ikke ha fordommer!Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen. Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Skogen på Rapa NuiElevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Fakta eller meninger?Hvordan skiller vi fakta fra meninger? I denne delen skal vi reflektere over hva som kjennetegner og skiller fakta og meninger.
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Hypoteser og problemstillingerElevene møter forsker Kamilla som forteller om hvordan et forskningsprosjekt kan settes i gang. Elevene leser om hypoteser og problemstillinger, og arbeider med oppgaver i læringspar. Elevene møter forsker Kamilla som forteller om hvordan et forskningsprosjekt kan settes i gang. Elevene leser om hypoteser og problemstillinger, og arbeider med oppgaver i læringspar.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Slaveskipet FredensborgElevene leser om det dansk-norske slaveskipet Fredensborg, og hvordan forholdene for slaver var på dette skipet. De ser for seg at de er en av menneskene på skipet og skriver en dagbokside om det de opplever. Elevene leser om det dansk-norske slaveskipet Fredensborg, og hvordan forholdene for slaver var på dette skipet. De ser for seg at de er en av menneskene på skipet og skriver en dagbokside om det de opplever.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Historisk bildejuksModerne teknologi har gjort det lettere å jukse med bilder, men også i gamle dager fantes det måter å endre bilder på. Blekk, maling eller klipping og liming kunne brukes til å få bildene til å fortelle en annen historie. Her skal du bli kjent med to eksempler på historisk bildejuks.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Rettferdighet for urfolkUrfolk i hele verden jobber sammen for å få oppfylt rettighetene sine. Men hvilke rettigheter har egentlig urfolk? Og hvorfor er urfolks rettigheter viktige?
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Tiltak for inkluderingElevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til. Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Analyser tekstenMetode "Analyser teksten" i Arena 5-7. Metode "Analyser teksten" i Arena 5-7.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Algoritmer og informasjonHva er en algoritme? Og hva har egentlig algoritmer med informasjon å gjøre?
-
Alle er som ingen andre
Arena 5–7
Artikkel
Spør eksperten!Elevene skal planlegge og gjennomføre et intervju med en ekspert på et av temaene de har jobbet med i «Alle er som ingen andre». Elevene skal planlegge og gjennomføre et intervju med en ekspert på et av temaene de har jobbet med i «Alle er som ingen andre».