Fag
- Norsk (1354)
- Spansk (1328)
- Tysk (902)
- Engelsk (727)
- Psykologi (497)
- Matematikk (315)
- Samfunnsfag (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (272)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Kjemi (194)
- Sosiologi og sosialantropologi (159)
- Fysikk (155)
- Geofag (141)
Trinn
- 10. trinn (1437)
- 8. trinn (1437)
- 9. trinn (1437)
- 5. trinn (715)
- 6. trinn (715)
- 7. trinn (715)
- Vg2 (692)
- Vg1 (503)
- Vg3 (189)
- 1. trinn (53)
- 2. trinn (53)
- 3. trinn (40)
- 4. trinn (40)
Forfatter
692 treff
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Nordmenn uerfarne på restaurantUtenlandsk arbeidskraft kan gi et ærlig og interessant blikk på nordmenns atferd og matvaner. Sosialantropolog Runar Døving hevder nordmenn fremdeles må yte før de kan nyte, og den franske sommelieren Edouard Souchal mener norske kunder er litt trauste. Kan vi se det samme som dem ved andre siden av atferden til nordmenn? Les hele saken hos Aftenbladet.no
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Overraskende koronaeffektEtter ti år med fallende fruktbarhetstall i Norge, ble det i første kvartal i år født flere barn enn tilsvarende periode i 2020. Økningen i fruktbarhet sier noe om tilliten nordmenn har til myndighetene. Hvordan viser nordmenns tillit til myndighetene seg på andre områder?
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Bekymret for unge uten utdanningAntall unge uten utdanning og jobb steg under koronapandemien. Tall fra SSB viser at 3,8 prosent av de mellom 25 og 34 år var uføretrygdet i 2020 og trenden er stigende . Hvilke tiltak kan hjelpe denne gruppen ut i arbeid eller utdanning?
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Yrkesfag mest lønnsamt for mennEin ny studie viser at menn som vel tradisjonelle mannsdominerte yrkesutdanningar og yrke, har den beste utviklinga etter end utdanning. Dei som gjer det dårlegast på dei same parametrane, er kvinner i tradisjonelle kvinneyrke. Men kvifor det er slik, er usikkert. Kva moglege forklaringar kan de finne? Les saka på kjønnsforskning.no
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metodeI de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Mennesket er et sosialt vesenHer kan du lese om Maslows behovspyramide og om samfunnsvitenskapelig metode.
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Makt og ytringsfrihetI denne oppgaven skal dere diskutere tildelingen av Nobels fredspris til Maria Ressa og Dmitrij Muratov. Først i grupper og etterpå i plenum.
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Er noen menneskerettigheter viktigere enn andre?Hvis vi måtte klart oss uten noen av menneskerettighetene, hvilke skulle det vært?
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
PrisvinnerneHer kan dere lese om de to journalistene som har vunnet Nobels fredspris for 2021.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Quiz–quiz–bytt: Internasjonale forholdDette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. På denne måten får alle øve seg på å lære bort til hverandre også. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.
-
1 Identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
1 Identitet og kulturEleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.Eleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.
-
Fremmedkrigere
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Aktivt klasserom – Møte på midtenEtter at klassen har lest utdragene og sett filmene, kan du velge hvilke spørsmål under du skal bruke i Møte på midten.
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Endring på TøyenTøyen oppleves som et tryggere sted for småbarnsfamilier, ungdom og eldre. Mange løfter frem Tøyenløftet som årsak til endringen, et områdeprogram som mellom 2014–2018 brukte 216 millioner kroner på bedre forholdene i bydelen. Men er forklaringen så enkel? Eller er det kriminelle miljøet blitt mer usynlig? Les saken hos NRK.no .
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Russejenter frykter stempelRussefester gir mulighet til å prøve ut ulike måter å være på, men en ny doktorgradsavhandling viser at det er forskjell på moralen for gutter og jenter. Hva kan være grunnen til at forsøk på å ta eierskap til begrep som «slut» som noe positivt ikke har fått fotfeste i samfunnet? Og hvem har ansvaret for at en seksuell dobbeltmoral opprettholdes? Les hele saken på forskning.no
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Unge er redde for å ytre seg i sosiale medierFrykten for å bli stigmatisert fører til at unge religiøse mennesker unngå å publisere religiøst innhold i sosiale medier. Informantene i en ny kvalitativ studie ved Universitetet i Agder forteller at de er redde for ikke å passe inn, og for å miste venner. Hvilke sider av seg selv er akseptert i sosiale medier, og hvilke er ikke? Les mer på kjønnsforskning.no
-
Lær fagbegrepene i kapittel 9
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lær fagbegrepene i kapittel 9Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.
-
4 Verdenssamfunnet
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
4 VerdenssamfunnetEleven skal kunne: gjøre greie for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt og globalt. utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper. drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv.Eleven skal kunne: gjøre greie for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt og globalt. utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper. drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv.