Hopp til hovedinnhold

Søk

11266 treff

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    Earth Day

    What can you do to take care of the Earth?

  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Presentasjon: Dyrs rettigheter

    Finnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til?  Lag en presentasjon.

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Når ting ikke går som planlagt . . .

    I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort

  • Klimaendringer

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Klimaendringar

    Vêret er det som ventar deg når du går ut døra, som temperatur, skyer, nedbør og vind, mens klimaet er det typiske vêrmønsteret for ein stad over tid. Opp gjennom historia har klimaet variert, og jorda har hatt både varme periodar og istider.

  • Mikrober

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er en bakterie? Hva er et virus? Nevn minst en viktig forskjell på bakterier og virus. Hva er en infeksjon? Hva er en zoonose? 

  • The Dragon and Saint George

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Starting point

    Here are some keywords from the story. Translate each word into Norwegian. Then work with a partner and explain the words to each other in English. saint – cave – lagoon – vapour – luncheon commotion – lottery – stench – weep 

  • Born a Crime

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Starting Point

    Find and watch a video clip where Trevor Noah explains why he was “born a crime”. Then explain to a partner in your own words how Noah was born a crime. Then do the task below.

  • Explore the Point of View in The Great Gatsby

    Scope 1–2

    Læringsløp

    Part 3: What if the point of view in The Great Gatsby shifted?

    As the saying goes, there are always two sides to every story. Keeping that in mind, consider the following: If F. Scott Fitzgerald had chosen a first-person-central point of view in this novel, where Gatsby was the one telling the story instead of Nick, what would be different? 

  • The Arriver’s Tale

    Scope 1–2

    Læringsløp

    The Arriver’s Tale

    as told to Abdulrazak Gurnah

    Et boligkompleks i London, England
  • A Boy’s Best Friend

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Writing Workshop

    Write a paragraph about Jimmy. Start your paragraph like this: Jimmy is the main character in the science fiction story “A Boy’s Best Friend”. Here are some questions to get you going:

    En thumb for faktatekst. Den viser linjer til venstre og en blyant til høyre.
  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Landssvikoppgjøret

    Okkupasjonstida kløyvde det norske samfunnet like inn til margen. Ved krigens slutt sto et stort flertall som følte at de representerte den norske nasjonen, mot et mindretall som av flertallet ble oppfattet som unasjonale.

  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Den andre verdenskrigen og folkemord

    Dette bør du kunne fra kapittel 52, «Den andre verdenskrigen», og kapittel 54, «Folkemord og forbrytelser mot menneskeheten».     

    Tyske tropper møtes av glade mennesker i Østerrike.
  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Fredsslutninger og internasjonale organisasjoner

    Dette bør du kunne fra kapittel 56, «Fredsslutninger og internasjonale organisasjoner», og kapittel 57, «Den kalde krigen».

    Sovjetiske tanks i gatene i Praha. Manghe mennesker rundt.
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør. 

  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Perspektiver på utvikling

    Hva er utvikling og hvordan skal vi forstå den menneskelige utviklingen og vårt forhold til omgivelsene og andre arter?

  • The British

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Speaking Spot

    Explaining words Find the meanings of these words and prepare to explain them to your classmates: diversity melting pot multicultural unity justice equality ethnicity cultural background minority prejudice Ask your teacher for a set of flashcards. Sit in groups and take turns explainingthe words on the cards.

  • Å studere en historisk person

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Helheter og deler

    Mennesket er delen og sammenhengen mennesket inngår, i er helheten.

  • Chapter Resources

    Scope 1–2

    Artikkel

    Short Version: Singapore – A Case Against Democracy?

    Below you can read a shorter version of the text “Singapore – A Case Against Democracy?”. 

  • Depp vs. Heard: Freedom of Expression in the Age of Social Media

    Scope 1–2

    Læringsløp

    Heard's op-ed

    Below, you will find a link to Amber Heard's op-ed fra 2018. US actor Johnny Depp arriving at the Fairfax County Circuit Court in Fairfax, Virginia, on April 13, 2022; and actress Amber Heard leaving the Fairfax County Circuit Court on April 11, 2022.

    NTBtest_ds_YQT68rhE.jpg
  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Totalitære bevegelser

    Kommunister og fascister var bitre fiender. Om noen hadde fortalt en kommunist eller fascist i mellomkrigstida at de hadde felles trekk, ville de ha blånektet: Kommunisme og fascisme var som ild og vann. Likevel var det viktige likhetstrekk mellom de to ideologiene.