Fag
Trinn
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (141)
- engelskspråklige land (124)
- Engelsk (117)
- English speaking countries (117)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- folkehelse og livsmestring (100)
- elevark (97)
- printable (97)
- rød tekst (92)
- Folkehelse og livsmeistring (90)
- språklæring (84)
- language work (81)
- bærekraftig utvikling (80)
- UK (73)
44 treff
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Delta
Targets
Artikkel
Gled andre!Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 .
-
Hva vet dere om påvirkning?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om påvirkning?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 .
-
The United Nations
Quest 5–7
Læringsløp
The United NationsWhat is the United Nations? Read and find out.What is the United Nations? Read and find out.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Si unnskyldElevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld. Elevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Skriv et leserinnleggElevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva er rasisme?Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder.
-
Lyttinga er viktigere enn ytringa!
Arena 5–7
Læringsløp
Lyttinga er viktigere enn ytringa!Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
De største politiske partieneFilm om politiske partier i Arena 5-7.Film om politiske partier i Arena 5-7.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Å motarbeide rasisme!Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme. Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
To berømte talerElevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963. Elevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering. Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering.
-
Delta
Targets
Artikkel
Planlegg en dugnadElevene snakker sammen om begrepet dugnad, og samarbeider om å planlegge en dugnad til et felles mål. Elevene snakker sammen om begrepet dugnad, og samarbeider om å planlegge en dugnad til et felles mål.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Skriv tale!Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme. Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme.
-
The Language of Friends
Quest 5–7
Læringsløp
The Language of FriendsKnowing another language can help you learn other languages.Knowing another language can help you learn other languages.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Når noe eller noen ikke passer innElevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Eksempler på rasisme gjennom historienElevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust.
-
Saktekster
Targets
Artikkel
Frivillig i Skeiv UngdomElevene leser et intervju om det å jobbe frivillig i en organisasjon, og arbeider med oppgaver til teksten. De utforsker også bruk av direkte og indirekte tale i intervju. Elevene leser et intervju om det å jobbe frivillig i en organisasjon, og arbeider med oppgaver til teksten. De utforsker også bruk av direkte og indirekte tale i intervju.