Hopp til hovedinnhold

Søk

19 treff

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    En god latter forlenger livet

    Elevene leser om komiker Jonis Josef og hvordan han bruker humor for å gjøre oss oppmerksom på . Elevene samarbeider i grupper om å utforske hvilke fordommer mennesker kan ha, samt snakker om disse fordommene og hvorfor de oppstår i felles klasse. Elevene leser om komiker Jonis Josef og hvordan han bruker humor for å gjøre oss oppmerksom på . Elevene samarbeider i grupper om å utforske hvilke fordommer mennesker kan ha, samt snakker om disse fordommene og hvorfor de oppstår i felles klasse. 

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Motstand og hverdagsliv under krigen

    Under okkupasjonen ble det på flere måter gjort forsøk på å nazifisere landet. Blant annet ble det kommunale selvstyret, lokaldemokratiet, satt til side. Den nye ordningen innebar at alle ordførere måtte være medlemmer i Nasjonal Samling. De som nektet, ble byttet ut.

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Det er umulig å ikke ha fordommer!

    Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen. Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen. 

  • Menneskene på jorda

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvilket samfunn er best på bærekraft?

    Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bli med i debatten!

    Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bli med i debatten!

    Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Tiltak for inkludering

    Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.  Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.  

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Tiltak for inkludering

    Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.  Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.  

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når tanker blir til handling

    Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.  Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.  

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvilket samfunn er best på bærekraft?

    Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. 

    Bærekraftig utvikling _thumb.png
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Oss og dem

    Elevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar. Elevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar. 

    sammenlikn_thumb.png
  • Fordommer med Faten

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Fordommer med Faten

    Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Felles kjøreregler!

    Hvilket ansvar har du og jeg som brukere av ? I denne oppgaven skal dere diskutere og komme fram til noen felles kjøreregler for oppførsel på nett. 

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Observer i skolegården

    Hva skjer i skolegården på skolen deres? Finn ut mer om skolegården deres ved å planlegge og gjennomføre en observasjon. Les først eksemplet nedenfor og følg deretter stegene i oppgaven. 

    En lekeplass utenfor en barneskole.
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Design den bærekraftige byen

    Elevene skal designe en bærekraftig bydel i tråd med bærekraftsmål nummer 11 om bærekraftige byer. Elevene får oppgitt informasjon om noen av beboerne i bydelen, og med utgangspunkt i disse beboerne skal elevene tenke ut hvilke behov og ønsker de har for fritidsområder, transport og butikker. Elevene lager en presentasjon om bydelen sin. De kan jobbe i grupper eller i læringspar. Elevene skal designe en bærekraftig bydel i tråd med bærekraftsmål nummer 11 om bærekraftige byer. Elevene får oppgitt informasjon om noen av beboerne i bydelen, og med utgangspunkt i disse beboerne skal elevene tenke ut hvilke behov og ønsker de har for fritidsområder, transport og butikker. Elevene lager en presentasjon om bydelen sin. De kan jobbe i grupper eller i læringspar. 

  • Alle er som ingen andre

    Arena 5–7

    Artikkel

    Spør eksperten!

    Elevene skal planlegge og gjennomføre et intervju med en ekspert på et av temaene de har jobbet med i «Alle er som ingen andre». Elevene skal planlegge og gjennomføre et intervju med en ekspert på et av temaene de har jobbet med i «Alle er som ingen andre». 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva bruker du vann til?

    Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. 

    sammenlikn_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Gi råd

    Gå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen. 

    aksjon_thumb_blå.png