Hopp til hovedinnhold

Søk

43 treff

  • Fagstoff

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Litterær tekst

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Folk begynte å delta i demokratiet

    I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet. 

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika

    Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Mellomkrigstiden og annen verdenskrig i Norge

    Det norske demokratiet ble grunnlovfestet i 1814. I tiårene som fulgte, ble samfunnet stadig mer demokratisk. Men demokrati er ingen selvfølge, og i dette kapitlet skal vi se at det norske demokratiet ble satt til side under annen verdenskrig.

  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kjente oppdagere

    Oppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre  i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.

  • Kvinnene protesterer

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kvinnene protesterer

    Over hele verden fikk kvinner  mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.Over hele verden fikk kvinner  mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.

  • Eidsvoll 1814

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Eidsvoll 1814

    1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av  med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av  med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Mellomkrigstiden – demokratier under press

      Den første perioden etter første verdenskrig var preget av en tro på varig fred. Den internasjonale organisasjonen Folkeforbundet skulle forebygge nye store konflikter. Mange land underskrev avtaler om at statene skulle løse konflikter uten bruk av våpen. Likevel brøt det ut en ny storkrig. Annen verdenskrig er den mest omfattende og blodigste krigen i menneskenes historie. Da den tok slutt i 1945, var over seksti millioner mennesker drept. Mange av de drepte var soldater, men over halvparten var vanlige borgere.

    Svart - hvitt fotografi av en mann som går på gaten med et skilt hvor det står: \"I know 3 trades, I speak 3 languages, fought for 3 years, have 3 children, and no work for 3 months. But I only want one job.\"
  • Kunsten å overbevise

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kunsten å overbevise

    For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?

    Maleri som viser Pnyx i det antikke Hellas. En mann, Perikles, står i midten av en forsamling og taler, mennene sitter rundt han. I bakgrunnen ligger Akropolis.
  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Beskriv og tolk bildet

    Elevene beskriver og tolker et bilde, og begrunner hvorfor de fortolker bildet som de gjør. 

    Jente sitter og spiller dataspill. Hun har en stor skjerm foran seg, og hun har på seg hodetelefoner. Hun smiler og er glad.
  • Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Hva vet dere om påvirkning?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om påvirkning?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 . 

  • Hva vet dere om å flykte?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Finn eksisterende statistikk

    Elevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå. Elevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå. 

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    Hva har vi lært forside thumb
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva er rasisme?

    Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. 

  • Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. 

  • Hva vet dere om jorda vår?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om jorda vår?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . 

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    De største politiske partiene

    Film om politiske partier i Arena 5-7.Film om politiske partier i Arena 5-7.