Fag
- Engelsk (2622)
- Norsk (1538)
- Matematikk (1186)
- Naturfag (1161)
- Tverrfaglig (860)
- Samfunnsfag (715)
- Tysk (564)
- Spansk (293)
- KRLE (277)
- Kunst og håndverk (156)
- Mat og helse (102)
- Kroppsøving (31)
- Musikk (27)
- Sosialkunnskap (2)
Trinn
- Vg2 (2131)
- Vg1 (1563)
- 10. trinn (1466)
- 8. trinn (1466)
- 9. trinn (1466)
- 1. trinn (1046)
- 2. trinn (1046)
- 3. trinn (1034)
- 4. trinn (1033)
- 5. trinn (1010)
- 6. trinn (1010)
- 7. trinn (1010)
- Vg3 (797)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (66)
- Folkehelse og livsmeistring (58)
- demokrati og medborgerskap (58)
- reflektere (40)
- bærekraftig utvikling (37)
- samtale (37)
- utforsk (34)
- demokrati og medborgarskap (33)
- skrive (23)
- fordommer (20)
- utforske (20)
- kildekritikk (19)
- Ytringsfridom (18)
- Ytringsfrihet (18)
- diskriminering (18)
1010 treff
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Tete snakker om ...
Arena 5–7
Video
-
Liv og død
Ganas 1–2
Artikkel
Verdensbildet i hinduismenArtikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til verdensbildet i hinduismen.Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til verdensbildet i hinduismen.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemiske reaksjoner er nyttigeUten stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet.
-
Konflikt
Arena 5–7
Læringsløp
KonfliktI dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.
-
Religionenes kilder
Ganas 1–2
Artikkel
Religionenes kilderOppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.
-
Tuva snakker om ...
Arena 5–7
Video
-
Utforskende aktiviteter
Arena 5–7
Artikkel
Norge har brutt menneskerettigheteneSelv om medlemslandene i FN jobber for at alle mennesker skal ha de samme rettighetene, blir de ikke alltid oppfylt. Les om hvordan Norge har brutt menneskerettighetene i teksten nedenfor. Gjør deretter oppgaven.
-
Årsplan
Arena 5–7
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 5-7. De er basert på kapitlene i boka. Årsplan for Arena 7 kommer. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
Kjærlighetssorg
Arena 5–7
Læringsløp
Skriv fortellingSkriv en kort fortelling om en av situasjonene nedenfor. Bruk skriverammen når du skriver fortellingen.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Video
-
Filmer med oppgaver
Arena 5–7
Video
-
Samtalebilder
Arena 5–7
Artikkel
Se sammenhengerStuder bildene og les tekstene nedenfor nøye. Er det noe felles for disse situasjonene som gjør at livet kan bli vanskelig? Snakk sammen i klassen.
-
Systemer som styrer og kontrollerer
Gente 8–10
Læringsløp
NervesystemetNervesystemet er et system hos dyr som blant annet styrer og kontrollerer aktiviteten i organer ved hjelp av elektriske signaler.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva betyr egentlig demokrati?Skriveoppgave i læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "En historie om demokratiet". Skriveoppgave i læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "En historie om demokratiet".
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
"I have a dream"Temaet dere nå skal begynne å arbeide med, heter "I have a dream". Hva tenker dere på når dere hører denne tittelen? Utforsk hva tittelen betyr sammen i klassen ved å svare på spørsmålene nedenfor. Hva betyr "I have a dream" på norsk? Har dere hørt denne setningen før? Hva kan ulike mennesker drømme om? Hva forteller tittelen om hva temaet handler om? Hva håper dere at dere skal lære om i arbeid med temaet?
-
Elektrisk energi
Gente 8–10
Læringsløp
Elektrisk energiLæringsløp om elektrisk energi.Læringsløp om elektrisk energi.
-
Fordøyelsessystemet
Gente 8–10
Læringsløp
FordøyelsessystemetEt læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.
-
Innhold
Gente 8–10
Artikkel
Pubertet hos mennesker og andre dyr – Likheter og forskjellerSammenlign pubertet hos mennesker og andre dyr.
-
Religiøse tekster
Ganas 1–2
Læringsløp
Hellige tekster i hinduismenHvem leser vedaskriftene?