Hopp til hovedinnhold

Søk

944 treff

  • Store spørsmål 1-4

    Store spørsmål 1-4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Innholdspakke

    Undervisningsopplegg

    Her har vi samlet ulike undervisningsopplegg av ulik art og omfang, men som krever forarbeid og tilrettelegging.

  • Kapittelpresentasjoner

    Fokus Sosialkunnskap

    Innholdspakke

    Kapittelpresentasjoner

    Her finner du PowerPoint-presentasjoner til kapitlene.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Dialogduk: Samliv

    Dette er en fin repetisjonsoppgave som får aktivisert alle i klasserommet.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Stjerne: Livsfaser og oppvekst

    Bygg en stjerne ved å sette riktig begrep mot forklaring. 

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Stjerne: Demokrati og valg

    Bygg en stjerne ved å sette riktig begrep mot forklaring. 

  • Å bruke variabler

    Store spørsmål 8–10

    Læringsløp

    Tegn en firkant

    Oppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".Oppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".

    oppgaver
  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Brettspill om sosialkunnskap

    Hensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Speeddate: Barn og unges oppvekst

    Elevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.

  • Areal

    Store spørsmål 8–10

    Læringsløp

    Areal

    Læringsløpet Areal i temaet Geometri.Læringsløpet Areal i temaet Geometri.

    Areal
  • Aktivt klasserom

    Fokus Sosialkunnskap

    Innholdspakke

    Aktivt klasserom

    Det er viktig å ikke sitte stille ved pulten hele tiden. Under finner du en samling med undervisningsopplegg som kan aktivere elevene dine.

  • Store spørsmål 1–4

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

    Verdens filosofidag

    Aktualitetssak til verdens filosofidag 18. november.

    En statue som viser den greske filosofen Sokrates. Vi ser den øverste delen av statuen; hodet og en hånd. Han har bart og skjegg.
  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Quiz-quiz-bytt: Velferdsstaten

    Dette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. På denne måten får alle øve seg på å lære bort til hverandre også. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Brettspill om sosialisering

    Hensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Om framstilling av funksjonshemmede i film og medier

    I dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.

  • Store spørsmål 1–4

    Store spørsmål 1–4

    Video

  • Store spørsmål 1–4

    Store spørsmål 1–4

    Video

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Exit-lapp: Atferdsteori

    Dette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Exit-lapp: Menneskerettigheter

    Etter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.

  • Innhold

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Loop om menneskerettigheter

    Hensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».