Fag
Trinn
- 10. trinn (65)
- 8. trinn (65)
- 9. trinn (65)
- 1. trinn (13)
- 2. trinn (13)
- 3. trinn (13)
- 4. trinn (13)
- 5. trinn (6)
- 6. trinn (6)
- 7. trinn (6)
Forfatter
Nøkkelord
84 treff
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
kj-lydenNoen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet.
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Min læringLæringsløpet "Min læring" i temaet "Fortellinger fra Bibelen"Læringsløpet "Min læring" i temaet "Fortellinger fra Bibelen"
-
Oppstart – Fortellinger fra Bibelen
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Oppstart – Fortellinger fra BibelenLæringsløpet "Oppstart" i temaet "Fortellinger fra Bibelen"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Fortellinger fra Bibelen"
-
Fortellinger fra Bibelen
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Den brennende buskenTekst i temaet "Fortellinger fra Bibelen"Tekst i temaet "Fortellinger fra Bibelen"
-
Fortellinger fra Bibelen
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Gud redder israelitteneTekst i temaet "Fortellinger fra Bibelen."Tekst i temaet "Fortellinger fra Bibelen."
-
Høytider og merkedager
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Leah feirer rosh hashanaTekst i temaet "Høytider og merkedager"Tekst i temaet "Høytider og merkedager"
-
Fortellingen om ...
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Moses og de ti budTekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."
-
Leah
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
LeahLæringsløpet "Leah" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Leah" i temaet "Hva gjør vi?"
-
Fortellinger fra Bibelen
Store spørsmål 1–4
Artikkel
-
Grammatikk og skriveregler
Fabel 8–10
Artikkel
Hvordan staver vi?Vi bruker skrift hele tiden, mange ganger om dagen. Vi skriver handlelapper, notater, skoleoppgaver, referater, innlegg, SMS-er, chatter og så videre. Og alt vi trenger for å uttrykke oss, er et ganske lite antall bokstaver – i norsk 29 bokstaver. Disse 29 bokstavene setter vi sammen etter bestemte regler vi som samfunn er blitt enige om.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 11: Skriv en fagartikkelSkriving er et viktig redskap i alle fag, og det å kunne skrive en god fagartikkel vil komme til nytte i mange situasjoner.
-
Muslimer og jøder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Muslimer og jøderNår muslimer og jøder blir født, er det noe som er likt, og noe som er forskjellig.Når muslimer og jøder blir født, er det noe som er likt, og noe som er forskjellig.
-
Lærerveiledning til bok
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 12: Delta i debattenDet å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet. Her finner du Kopioriginal – vurderingsskjema leserinnlegg , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten Her finner du Kopioriginal – vurderingsskjema appell , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. Her finner du kopioriginal Oppgave: Modernisering av språket , i tilknytning til kapittel 14: Ein reise i språket Her finner du kopioriginal Oppsummering av språkhistorien , i tilknytning til kapittel 14: En reise i språket
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 4: DiskuterDette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 15: Les langtVi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis.