Hopp til hovedinnhold

Søk

1987 treff

  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Presentasjon: Dyrs rettigheter

    Finnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til?  Lag en presentasjon.

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Når ting ikke går som planlagt . . .

    I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort

  • Klimaendringer

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Klimaendringar

    Vêret er det som ventar deg når du går ut døra, som temperatur, skyer, nedbør og vind, mens klimaet er det typiske vêrmønsteret for ein stad over tid. Opp gjennom historia har klimaet variert, og jorda har hatt både varme periodar og istider.

  • Mikrober

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er en bakterie? Hva er et virus? Nevn minst en viktig forskjell på bakterier og virus. Hva er en infeksjon? Hva er en zoonose? 

  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Sammendrag og refleksjon

    Her finner du en kort oppsummering av temaet «Filosofi». Til slutt skal du skrive om den franske filosofen Simone de Beauvoir. Det er mannen som har bestemt hvordan kvinnen skal oppfattes, mente Simone de Beauvoir.

    Sorthvitt portrettfoto av Simone de Beauvoir.
  • Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Oppstart

    Før du leser – oppstartaktivitet fra boka

  • Islam

    Store spørsmål 8–10

    Video

  • 1 Kunnskap om naturen

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    1 Kunnskap om naturen

    Her finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende . 

  • Stråling – overføring av energi og informasjon

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)

    I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.

  • Løsninger

    Solaris 8–10

    Artikkel

  • Etikk

    Store spørsmål 8–10

    Video

  • 8 Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    8 Informasjonsteknologi og elektronikk

    Her finner du løsningsforslag og kommentarer til oppgaver og aktiviter i kapittel 8. 

  • Urfolks religioner

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Test deg selv

    Test deg selv

    Ung mann foran en vegg med grafittikunst
  • Energi og krefter holder verden i gang

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Bruk begrepene!

    Bruk fagbegreper når du snakker og skriver om energi og krefter holder verden i gang.

  • Vaksiner

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er en vaksine? Hva er hensikten med en vaksine? Hva er barnevaksinasjonsprogrammet?  Hva menes med flokkimmunitet? Hvorfor gir ikke vaksiner fullstendig beskyttelse mot sykdom for alle?

  • 4 Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    4 Nerve- og hormonsystemet

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • Urfolks religioner

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Fordyp deg

    Velg deg ett bestemt urfolk, og lag en presentasjon av deres religion. Bildet du ser her, er fra Grønland. 

  • Stråling fra sola

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Stråling fra sola

    Jorda mottar enorme mengder energi fra sola hver dag i form av sollys som treffer atmosfæren. Men hva er egentlig sollys? Og hvordan kan lys overføre varme fra sola til jorda – en reise på hele 150 millioner km gjennom det iskalde verdensrommet?

  • Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Finn ut mer – datamaskinens utvikling

    I denne aktiviteten skal dere jobbe i grupper og lage hver deres plakat til en tidslinje om datamaskinens utvikling.

  • Hvor mange er det plass til i økosystemet?

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva menes med økologisk bæreevne? Gi noen eksempler på faktorer som kan begrense bæreevnen. Gi eksempler på ulike typer vekstkurver og på årsaker til at de får den formen de har.