Fag
- Engelsk (5798)
- Norsk (4661)
- Matematikk (3467)
- Naturfag (2981)
- Tysk (1648)
- Samfunnsfag (1526)
- Tverrfaglig (986)
- Spansk (854)
- Fransk (687)
- KRLE (537)
- Psykologi (483)
- Religion og etikk (384)
- Historie (341)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (261)
Trinn
- 1. trinn (890)
- 2. trinn (890)
- 3. trinn (874)
- 4. trinn (874)
- Vg3 (616)
- Vg2 (504)
- 10. trinn (309)
- 8. trinn (309)
- 9. trinn (309)
- Vg1 (235)
- 5. trinn (156)
- 6. trinn (156)
- 7. trinn (156)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
1081 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Islam
Store spørsmål 8–10
Video
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Etikk
Store spørsmål 8–10
Video
-
Urfolks religioner
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Fordyp degVelg deg ett bestemt urfolk, og lag en presentasjon av deres religion. Bildet du ser her, er fra Grønland.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
ElektronparbindingMolekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Eksoterme og endoterme reaksjonerKjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Hardt og bløtt vannI vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.
-
Urfolks religioner
Store spørsmål 8–10
Artikkel
TatoveringerDet finnes mange elementer fra urfolks religioner i dagens motebilde. Blant annet bygger tatovering og piercing ofte på tradisjoner fra urfolk. Finn ut mer om det. Lag en bildekarusell eller en digital fortelling.
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Laboratorieteknikker
Kjemi 1–2
Video
-
1 Kjemiske bindinger
Kjemi 1–2
Innholdspakke
1 Kjemiske bindingerHer finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.
-
Monstermøte
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
PresentasjonDette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.