Fag
- Norsk (9433)
- Engelsk (9048)
- Matematikk (6347)
- Naturfag (4586)
- Tysk (2561)
- Spansk (2310)
- Samfunnsfag (1849)
- KRLE (1432)
- Helse- og oppvekstfag (1210)
- Religion og etikk (1151)
- Tverrfaglig (1001)
- Fransk (926)
- Psykologi (519)
- Kjemi (395)
- Historie (354)
Trinn
- Vg1 (1245)
- 1. trinn (740)
- 2. trinn (740)
- 3. trinn (724)
- 4. trinn (724)
- Vg3 (423)
- 10. trinn (306)
- 8. trinn (306)
- 9. trinn (306)
- Vg2 (275)
Forfatter
- Anne Tveit (90)
- Liv Guldal (87)
- Lars Gunnar Lingås (45)
- Cathrine Borchsenius (28)
- Ane Stavrum (18)
- Mette Haraldsen (10)
- Olaug Strand (6)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Anne Tveit og Liv Guldal (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Liv Guldal og Anne Tveit (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
2715 treff
-
Fordypningsstoff, podkast og filmer
Helse- og oppvekstfag
Video
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Hva kan vi stole på?Hvordan kan du vite at noe du leser på nettet, er sant? Hva må du gjøre for å være helt sikker? Er det nok å se noe med egne øyne for å kunne si at det er sant?
-
Spor av religion
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Inspirert av BibelenDu skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.
-
Lærerveiledning
Store spørsmål 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer finner du lærerveiledning til Store Spørsmål . Veiledningen følger strukturen til kapitlene i boka. Til hvert kapittel er det først en artikkel som heter Om kapitlet . Her finner du en rask oversikt over kapitlet, læringsmålene, anbefalt tidsbruk og tips til oppstart. Du finner videre én artikkel for hvert delkapittel. Under Bilder fra kapitlet finner du et utvalg av bildene som er brukt i kapitlet, med litt informasjon om bilde. Til slutt er Kopioriginaler . Når du er logget inn som lærer finner du også lærerveiledning til hvert av læringsløpene under info-ikonet oppe til høyre.
-
Sikhisme
Store spørsmål 8–10
Ressurs
Sammendrag og refleksjonHer finner du en kort oppsummering av sikhismen.Her finner du en kort oppsummering av sikhismen.
-
Sikhisme
Store spørsmål 8–10
Ressurs
Hva vet vi om denne mannen?I denne oppgaven må du bruke det du har lært om sikhismen. Du skal svare så nøyaktig du kan om denne mannen. Kanskje vet du mer om ham enn du skulle tro? Let deg gjerne tilbake i tekstene om du står fast. Lykke til!I denne oppgaven må du bruke det du har lært om sikhismen. Du skal svare så nøyaktig du kan om denne mannen. Kanskje vet du mer om ham enn du skulle tro? Let deg gjerne tilbake i tekstene om du står fast. Lykke til!
-
Sokrates
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SokratesTekst i læringsløpet "Sokrates" i temaet "Filosofi og etikk"Tekst i læringsløpet "Sokrates" i temaet "Filosofi og etikk"
-
Id al-fitr
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
MeditasjonOppgave i læringsløpet "Begynnelser".Oppgave i læringsløpet "Begynnelser".
-
Hva er historie?
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Hva er historie?Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.
-
Id al-fitr
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Puslespill mosaikkOppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».Oppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».
-
Purim
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
KakerOppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».Oppgave i læringsløpet «Høytider i religionene».
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Gjelder menneskerettighetene for alle?Fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag har opplysningstidas ideer satt dagsorden for politikken over store deler av verden. Vi sier at opplysningstida markerer begynnelsen på den moderne perioden i historien, en periode som fremdeles varer. Fanebærerne for en slik modernisering mener selv at samfunnene blir mer preget av fornuftsstyring.
-
Bruk og misbruk av historie
Grunnbok i historie
Læringsløp
«Vi» og «de andre»Fellesskapet gir fordeler. Derfor har den nasjonale historieskrivingen vist seg å være seiglivet.
-
Å foreta en problemorientert undersøkelse
Grunnbok i historie
Læringsløp
DisposisjonFør du gjennomfører en undersøkelse, bør du ha tenkt gjennom hvordan du vil presentere resultatene.