Hopp til hovedinnhold

Søk

169 treff

  • 3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)

    Naturfag Påbygging

    Video

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Historien om Fru Berg

    Her kan du lese novellen  Historien om Fru Berg  av forfatter Ingvild Rishøi.Her kan du lese novellen  Historien om Fru Berg  av forfatter Ingvild Rishøi.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    De usynlige (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.Her kan du lese et utdrag av  De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.

  • Nok til alle, for alltid

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Nok til alle, for alltid

    Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.

    To gutter og to jenter leker sammen oppe i en vogn med hjul.
  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Laurekadsj og tsjudene

    Her kan du lese fortellingen  Laurekadsj og tsjudene.Her kan du lese fortellingen  Laurekadsj og tsjudene.

  • Terminprøve høst 2020

    Terminprøver

    Læringsløp

    Terminprøve høst 2020

    om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø

    For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Dyreliv i nord

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Dyreliv i nord

    Elevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver. Elevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver. 

    Dyre og planteliv_thumb.png
  • Hva vet dere om jorda vår?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om jorda vår?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortsett å drømme!

    Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. 

  • Oppstart - Tingene rundt oss

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart - Tingene rundt oss

    Oppstartsløp til temaet Tingene rundt oss.Oppstartsløp til temaet Tingene rundt oss.

    Thumbnail.
  • Oppstart – Sola og planetene

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart – Sola og planetene

    Oppstartsløp til temaet Sola og planetene .Oppstartsløp til temaet Sola og planetene .

    Jente i romskip på vei ut i verdensrommet. Ser månen og en romstasjon. Skimter jorda.
  • Kjønnsorganer

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Kjønnsorganer

    Læringsløp om kjønnsorganenes oppgaver og indre og ytre kjønnsorgan hos jenter og gutter.Læringsløp om kjønnsorganenes oppgaver og indre og ytre kjønnsorgan hos jenter og gutter.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Mennesket og naturen

      Vi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Nærhetsstigen

    Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. 

    Nærhetsstigen_thumb.png
  • Fagtekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Blod og luft

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kroppen – en fantastisk maskin

    En introduksjon om kroppen og organsystemer.En introduksjon om kroppen og organsystemer.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Levekår

      Husene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på.

    Stor by. Store, moderne høyhus i bakgrunnen. Små treskur i forgrunnen.