Hopp til hovedinnhold

Søk

4424 treff

  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Presentasjon: Dyrs rettigheter

    Finnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til?  Lag en presentasjon.

  • Bruk nynorsk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Pronomen

    Pronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Båten

    Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Når ting ikke går som planlagt . . .

    I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort

  • Dikt og sangtekster

    Fabel 8–10

    Innholdspakke

    Dikt og sangtekster

    «hvor var det det butta hvor var det egentlig det butta hvor er det blitt av alle gutta» – Lars Saabye Christensen Her har vi samlet alle dikt og sangtekster fra Fabel . 

  • Bygg opp en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Bygg opp en fortelling

    Da Knut Hamsun hadde fått ideen til fortellingen «En ganske alminnelig flue», lagde han helt sikkert en plan for teksten. På den tiden fantes det ikke pc-er, så han skrev for hånd.

  • To tekster om pandemi

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Signalord

    Ordene som forfatteren velger, kan inneholde nøkler til å forstå handlingen. Noen ord kan være som signaler til leseren. For å forstå det som ligger mellom linjene i teksten, må vi prøve å forstå hva disse ordene kan bety.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Livredd for å leve, dødsredd for å dø

    Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?

  • Si det

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Edith forklarer hva etos, logos og patos er

    Edith Amalie Lindtner forklarer hva etos, logso og patos er. 

    Edith på kafé. Skriver manus på Mac-en sin.
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Ungdomsfødsel

    Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid? Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?

    En ung gutt uten klær, med et usikkert ansiktsuttrykk og unaturlig store føtter, står i et stort skjell under vannet. To menneskelignende, vennlige havvesener puster henholdsvis liv i han og tilbyr han klær fra hver sin side.
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Har du genene for overvekt?

    Basert på kunnskap om gener kan vi anslå hvem som kommer til å bli overvektige allerede fra tre års alder.Basert på kunnskap om gener kan vi anslå hvem som kommer til å bli overvektige allerede fra tre års alder.

  • Les for å oppleve

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Sitatlogg

    I en sitatlogg skriver du ned setninger fra boka du leser, som du synes er ekstra viktige, fine, morsomme eller rare.

  • Skriv tekster med god sammenheng

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Synonymer og antonymer

    Synonymer og antonymer er ulike måter å variere språket på.

  • Tegneserier og bildebøker

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Ivar Aasen – ei historie om kjærleik

    Les et utdrag av tegneserieromanen om Ivar Aasen.

    Tegneserien Ivar Aasen - ei historie om kjærleik
  • Skriv om livet på begynnelsen av 1900-tallet

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Førsteutkast

    Bruk tankekartet, tokolonnenotatet eller tidslinjen og skriv et førsteutkast av teksten. I denne fasen må du være snill med deg selv og dine egne ideer. Hvis du står fast, kan du for eksempel ta fem minutter og tenkeskrive.

  • Bygg opp en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Bygg opp en fortelling

    Her lærer du å bygge opp en fortelling. Til venstre ser du en tekst av Knut Hamsun. Da han skrev sine romaner, fantes det ikke datamaskiner. Hvis han ombestemte seg, måtte han stryke over. Det fantes ingen autokorrektur, ingen automatisk lagring og heller ingen mulighet for å flytte rundt på det man hadde skrevet. Når du skal bygge opp en tekst, har du helt andre muligheter, men du kan fortsatt lære mye av Hamsun. Her lærer du å bygge opp en fortelling. Til venstre ser du en tekst av Knut Hamsun. Da han skrev sine romaner, fantes det ikke datamaskiner. Hvis han ombestemte seg, måtte han stryke over. Det fantes ingen autokorrektur, ingen automatisk lagring og heller ingen mulighet for å flytte rundt på det man hadde skrevet. Når du skal bygge opp en tekst, har du helt andre muligheter, men du kan fortsatt lære mye av Hamsun. 

    En jente som går gjennom en mørk tunnel. Blendende lys i enden av tunnelen.
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Flott, engasjert skyteskive

    Diskuter to og to: Hvorfor tror dere mange blir så sinte på sosiale medier? Er de like sinte om man møter dem ansikt til ansikt, tro?Diskuter to og to: Hvorfor tror dere mange blir så sinte på sosiale medier? Er de like sinte om man møter dem ansikt til ansikt, tro?

    Samfunnsdebattant Agnes Nordvik er 17 år. I dette portrettet står hun utendørs i en park, har på sort genser og ser rett i kamera. Hun har blondt hår i hestehale.
  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    g eller k

    I noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt  – g eller k?

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Bruk språket

    Fabel 8–10

    Ressurs

    Gamle og nye ord

    Se på ordene i rammen under. Skjønner dere hva disse ordene betyr? Søk opp de ordene dere ikke skjønner eller er usikre på betydningen av. Lag en ordliste av alle ordene og del den med resten av klassen.Se på ordene i rammen under. Skjønner dere hva disse ordene betyr? Søk opp de ordene dere ikke skjønner eller er usikre på betydningen av. Lag en ordliste av alle ordene og del den med resten av klassen.