Hopp til hovedinnhold

Søk

65 treff

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    kj-lyden

    Noen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet. 

  • Grammatikk og skriveregler

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hvordan staver vi?

    Vi bruker skrift hele tiden, mange ganger om dagen. Vi skriver handlelapper, notater, skoleoppgaver, referater, innlegg, SMS-er, chatter og så videre. Og alt vi trenger for å uttrykke oss, er et ganske lite antall bokstaver – i norsk 29 bokstaver. Disse 29 bokstavene setter vi sammen etter bestemte regler vi som samfunn er blitt enige om.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 11: Skriv en fagartikkel

    Skriving er et viktig redskap i alle fag, og det å kunne skrive en god fagartikkel vil komme til nytte i mange situasjoner.

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 12: Delta i debatten

    Det å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet.  Her finner du  Kopioriginal – vurderingsskjema leserinnlegg , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten Her finner du  Kopioriginal – vurderingsskjema appell , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.  Her finner du kopioriginal Oppgave: Modernisering av språket , i tilknytning til kapittel 14: Ein reise i språket Her finner du kopioriginal Oppsummering av språkhistorien , i tilknytning til kapittel 14: En reise i språket

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Diskuter

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis. 

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Diskuter

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9.

  • Fabel 9 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.

  • Fabel 9 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Fabel 8 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 3: Skriv

    I læreplanen fra 2020 er skriving tydelig framhevet som kompetanser elevene trenger for å uttrykke tanker og følelser, delta i samfunnet og å lære i alle fag. Skriving framstår som en todelt kompetanse: elevene må beherske rettskriving, grammatikk og tekstbinding og de må kunne skrive ulike teksttyper der form og innhold passer til formålet.  Her finner du kopioriginal Skrivetrekanten i tilknytning til kapittel 3: Skriv. Her finner du kopioriginal Memer , i tilknytning til kapittel 3: Skriv  Her finner du kopiorioginal Podkast, i tilknytning til kapittel 3: Skriv Her finner du kopioriginal Bearbeide teksten , i tilknytning til kapittel 3: Skriv

    Det er et klasserom med elever som arbeider selvstendig med å løse oppgaver.